1.Встановлено, що існуючі до теперішнього часу на территорi країн Аль-Шама кочові житла, що належать племенам кочiвникiв-бедуїнiв у своїй будівлі й організації предметно-просторового середовища відбивають життєві тра-диції, що виникли на ранньому етапі розвитку людської цивілізації. У плану-ванні житла кочівників строго враховувалися традиції Ісламу – поділ житла на чоловічу і жіночу половини. Розмірність (яруснiсть) житла залежать в основ-ному від матерiального статку власника і чисельності його родини. Предмети побуту, вiдображаючи ієрархічний уклад життя, не відрізняються розмаїтістю, однак усі вони служать максимальному задоволенню функціональних потреб в умовах суворого кочового життя. 2.Показано, що типова для країн Аль-Шама архитектурно-планувальна організація житла стаціонарного типу формувалася протягом багатьох століть під впливом регіональних природних умов, місцевих звичаїв і існуючих мож-ливостей при виборі будiвельних матеріалів. Вітчизняні традиції домобудів-ництва, що дійшли до нашого часу, виявляються в поділі приміщень на чоловічі і жіночі, обов'язковiй наявності вітальної кімнати. Характерним є зонування функціональних приміщень по висоті, наявність внутрішнього двору, що є ком-позиційним центром розташованого по його периметру житлового комплексу. 3.Визначено, що для сучасного житлового будівництва країн Аль-Шама характерним стає усе більш приватний відступ від вiдпрацьованих їм раніше принципів, що приводить до втрати чисто традиційних архитектурно-художнiх рис, що додавали характерну своєрідність вітчизняному інтер'єру. Для додання інтер'єру сучасного житла нацiональної своєрідності, акцент в основному пе-реноситься на його предметний світ, елементи внутрішньої обробки і пластику фасадів. Традиційна наявність у будівлях країн Аль-Шама досить великої кіль-кості різноманітних виробiв, форма і декор яких яскраво відбивають мотиви, що домінують в вiтчизняному мистецтві, стає найважливішою передумовою, що визначає сьогодні збереження національної впiзнанності інтер'єру. 4.Встановлено, що в житловому будівництві країн Аль-Шама організація інтер'єру в кімнатах, що розрізняються по функціональному призначенню, спрямована на забезпечення не тільки максимальної зручності побуту, але і на створення суттєвого художнього враження. Відповідно до народних традицій, оформлення вітальні служить створенню враження стриманостi, де максималь-но домінує вільний простір, що полегшує спілкування хозяїв з гостями. Чоло-вічі кімнати мають підкреслене непомітне оформлення. Жiночi кімнати оформ-ляються більш ошатно, максимально використовуючи яскравий і контрасний декор предметів, що входять до його складу, побутового оздоблення з метою створення атмосфери внутрішньої розкутості, радості, тепла і затишку. 5.Показано, що обробка архітектурних поверхонь в інтер'єрі традиційно-го житла країн Аль-Шама характеризується достатньою скромністю: як прави-ло, на штукатурку стін і стелі наноситься шар гашеного вапна, що нiчим не під-фарбовується, улаштовуються звичайні, цементні підлоги, що не покриваються. З існуючих оздоблювальних матеріалів найбільшою популярністю користу-ються керамічні плитки, оскільки їх відповідне декоративне оформлення до-зволяє досить легко привносити в інтер'єр рiзноманiтнi художні мотиви, у тому числі і співзвучні традиційної мусульманській орнаментиці. 6.Визначено, що в арабському житлі активно використовуються мотиви флористики. Гармонізація інтер'єра народного житла з навколишнiм рослинним світом сприяють створенню цілісної художньої композиції інтер'єра, що сим-волізує єдність штучного і натурального природного середовища. Викорис-тання рослинних мотивів в архітектурно-планувальних рішеннях житла дозво-ляє створювати перехiднi зони – накритi навісами айвани, – що створюють плавний просторовий перехід між закритими житловими приміщеннями і від-критим озелененим двором, а також формувати вертикальне озеленення фаса-дів, рослинних навісів на плоских дахах-терасах. 7.Показано, що в країнах Аль-Шама в якості напiльного покриття тради-ційно в житлових приміщеннях використовуються килими. Крім напiльного варіанта, у теперiшнiй час килими ручної роботи, що мають високу художню цінність, усе частіше починають застосовуватися і для декорування стін, що є новим у вітчизняній практиці художнього оформлення житла. Настінні і на-пiльнi килими, занавеси й оббивні меблевi тканини є першорядними складо-вими, що сприяють формуванню художньої цілісності житлового інтер'єра, оскільки в країнах Аль-Шама килимові і тканi вироби завжди візуально домi-нують у житловому просторі, обумовлюючи його орнаментальне, графічне та колірне наповнення. 8.Доведено, що всі типи геометричних, рослинних і шрифтових орнамен-тів, що використовуються у мусульманській орнаментиці i що з'явилися пізні-ше, мають виражену декоративність. Класичний мусульманський орнамент-тальний декор, незалежно від методів його нанесення на всілякі побутові виро-би й елементи обробки, не тільки сприяє формуванню художньо-стильової єд-ності інтер'єрів, але і є одним з найбільш важливих факторів, що додають йому виражений національний колорит. |