Міщенко Ірина Іванівна. Трансформація європейських художніх течій в образотворчому мистецтві Буковини кінця ХІХ - першої половини ХХ століття (до 1940 року) : Дис... канд. наук: 17.00.05 - 2009.
Анотація до роботи:
Міщенко І.І. Трансформація європейських художніх течій в образотворчому мистецтві Буковини кінця ХІХ – першої половини ХХ століття (до 1940 року). – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.05 – образотворче мистецтво – Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Київ, 2009.
У дисертаційному дослідженні здійснено комплексний культурологічний аналіз художнього процесу на Буковині в кінці ХІХ – у першій половині ХХ ст., виявлено провідні тенденції та специфіку його розвитку в європейському мистецькому контексті. Висвітлено вплив на формування образотворчості Буковини навчальних закладів Західної Європи, вивчено історію виникнення і принципи функціонування художніх товариств, музейних установ, окреслено значення їх діяльності у розвитку мистецтва краю, проаналізовано публікації, присвячені митцям та художнім подіям. Розкрито передумови виникнення та специфіку інтерпретації у буковинському образотворчому мистецтві різноманітних стилів і напрямів, характерних для європейського мистецтва зазначеного часу (академізм, модерн, експресіонізм); класифіковано їх прояви, простежено взаємодію загальних рис стилю та естетичних уподобань окремих майстрів.
У висновках узагальнено основні положення дисертаційного дослідження:
Художній процес на теренах Буковини у нечисленних розвідках науковців розглянутий фрагментарно, в них часто відсутній аналіз причин виникнення і шляхів розвитку тих чи інших явищ в образотворчому мистецтві Буковини.
У культурно-мистецькому житті Буковини можна виділити два періоди з відмінною історико-політичною ситуацією, яка вплинула і на розвиток мистецтва. Протягом 1774–1918 рр., коли Буковина була коронною землею Австро-Угорщини, значним був вплив на формування мистецтва краю австрійської культури. У 1918–40 рр. Буковина входила до складу Румунії, що спричинилося до змін, зокрема, у питаннях отримання професійної освіти. Найпопулярнішими на той час були паризькі приватні заклади, зокрема, Академія Жюльєна та Школа Лоранса.
На межі ХІХ–ХХ ст. на теренах краю відбулося формування мережі мистецьких і ремісничих навчальних закладів та майстерень, як державних, так і приватних.
У культурному процесі регіону значну роль відігравали національні, освітні та музейні товариства, які ставили собі за мету вивчення й популяризацію етнографічної і мистецької спадщини, влаштовуючи виставки сучасних художників, виробів традиційних промислів, друкуючи результати наукових розвідок.
У художньому житті Буковини значимими були численні мистецькі спілки: "Товариство прихильників мистецтва на Буковині"; "Товариство прихильників мистецтва у Чернівцях"; "Товариство митців і любителів пластичних мистецтв на Буковині", які сприяли об’єднанню митців, захисту їх професійних інтересів та популяризації образотворчості й художнього ремесла серед широких верств населення. Буковинські товариства митців активно співпрацювали з австрійськими, передовсім, віденськими об’єднаннями, а окремі з чернівецьких авторів були членами віденських угруповань, а згодом – спілок художників Румунії, Франції та Німеччини.
Відмітними ознаками мистецького процесу в краї кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. були його мобільність, інтенсивність виставкової діяльності та поява численних публікацій, які можна означити як мистецьку критику.
Процеси, що відбувалися в буковинському мистецтві, мали витоки у культурі Європи, а художні стилі й течії останньої, завдяки тісним зв’язкам між окремими митцями і товариствами в цілому, були визначальними для розвитку буковинської образотворчості кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. Проте, процес засвоєння тих чи інших новацій нерівномірно проявився у різних видах мистецтва. В той час, як творча практика віденських архітекторів, пропонована ними естетична програма і художні рішення одразу ставали надбаннями чернівецьких будівничих, в образотворчому мистецтві часто спостерігалися певний консерватизм та дещо запізніле засвоєння новітніх тенденцій. Характерним було і поєднання у творчості окремих авторів різних стильових проявів, іноді в рамках одного твору.
Вивчення творчої біографії багатьох буковинських митців змінює усталене уявлення про мистецтво краю як суто академічне і дозволяє стверджувати, що в образотворчості Буковини досліджуваного часу існували яскраві прояви художніх стилів і напрямів, характерних для культурного розвитку всієї Європи, зокрема, модерну та експресіонізму.
Публікації автора:
Міщенко І. Євзебій Ліпецький. Мистець і особистість : [наукове видання] / Ірина Міщенко. – Чернівці : Місто, 2004. – 80 с. – Бібліогр.: с. 76 (28 назв). – ISBN 966-8341-01-5.
Міщенко І. Діяльність мистецьких об’єднань на теренах Буковини у 1895–1910-х роках (за матеріалами Державного архіву Чернівецької області) / Ірина Міщенко // Вісник Львівської академії мистецтв : зб. наук. пр. Вип. 11 / упоряд.-ред. Бадяк В. – Львів : Львів. Акад. мист., 2000. – С. 51–62. – ISSN 0236-4832.
Міщенко І. Осінні салони в Чернівцях / Ірина Міщенко // Мистецтвознавчі записки : зб. наук. пр. Вип. 1 / голов. ред. Терещенко А.К. – К. : Держ. акад. керівн. кадрів к-ри і мист., 2001. – С. 138–144.
Міщенко І. Прояви експресіонізму в творчості буковинських митців І пол. ХХ ст. (до 1940 р.) / Ірина Міщенко // Вісник Львівської академії мистецтв : зб. наук. пр. Вип. 12 / упоряд.-ред. Бадяк В. – Львів : Львів. Акад. мист., 2001. – С.225–235. – ISSN 0236-4832.
Міщенко І. Академічний напрям в образотворчому мистецтві Буковини кін. ХІХ – першої пол. ХХ ст. / Ірина Міщенко // Мистецькі обрії’2005-2006 : наук.-теорет. праці та публіцистика / Академія мистецтв України / голов. наук. ред. І.Д. Безгін. – К. : ВВП "Компас", 2006. – С. 216–221. – ISBN 966-7170-48-9.
Міщенко І. Діяльність музейних об’єднань та музеїв на Буковині наприкінці ХІХ – першій половині ХХ століття (до 1940 р.) / Ірина Міщенко // Культура і сучасність : Альманах. – К. : Міленіум, 2006. – № 2. – С. 84–91.
Міщенко І. Тенденції культурно-мистецького розвитку Буковини кінця ХІХ – першої половини ХХ століття (до 1940 р.) / Ірина Міщенко // Художня культура. Актуальні проблеми : [наук. вісник. Вип. 3 / ред. Федорук О. (голова), В. Сидоренко, І. Безгін та ін.] ; Інститут проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України; – К.: Видавничий дім А+С, 2006. – С.473–486. – ISSN 1992-5514.
Міщенко І. Сецесія у мистецтві Буковини / Ірина Міщенко // Студії мистецтвознавчі. – 2008. – Квітень. – С. 73–84.
Міщенко І. Монументальні розписи та іконостас роботи австрійських майстрів у кафедральному соборі в Чернівцях // Архітектурна спадщина Чернівців австрійської доби : матеріали міжнар. наук. конф., Чернівці, 1–4 жовт. 2001 р. / упоряд. П. Рихло. – Чернівці : Золоті литаври, 2003. – С. 129–134. – ISBN 966-8029-28-3 (в опр.).
Міщенко І. Буковинська книжка кінця ХІХ-1 пол. ХХ ст. (до 1940 р.) / Ірина Міщенко // зб. наук. пр. Наук.-дослід. ін-ту українозн. / редкол. : П.П.Кононенко [та ін.]. – К. : Поліграфічний центр "Фоліант", 2005. – Т. V. – С. 248–255.
Міщенко І. Висвітлення мистецького життя Буковини в періодиці краю (1900–1940 рр.) / Ірина Міщенко // Матеріали V конгресу Міжнародної асоціації україністів : Історія : зб. наук. статей. Ч. 3. – Чернівці : Рута, 2005. – Бібліогр. в кінці ст. – С. 164–168. – ISBN 966-568-766-2.