Анотація до роботи:
Сєроштан С.І. Топологія маски: філософсько-антропологічний аналіз. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.04. – філософська антропологія, філософія культури. – Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна. – Харків, 2007. Дисертація присвячена цілісному філософському осмисленню маски як соціокультурного феномену, виявленню його культурного змісту, визначенню різноманіття його виявів у культурі. З’ясовано, що в сучасній культурі феномен маски постає формою театралізації та естетизації соціального життя. Для розмежування основних виявів феномену маски в культурі введені й розкриті за змістом терміни: «метамаска», «маска-предмет», «маска-образ», «маска-симулякр». Запропоновано якісно новий підхід до осмислення маски – філософсько-антропологічний. Проаналізовано роль маски у формуванні й самоконструюванні людини. Окремо розглянуто маску як індивідуальний засіб буття людини в соціальному світі. У зв’язку з цим, у роботі переосмислено традиційно негативний погляд на маску й здійснено спробу подання маски в позитивному сенсі. Позитивний зміст маски обґрунтовано особистісною позицією самої людини, необхідністю її звернення до масок, оскільки маски – це не тільки те, що приховує, але й те, що сприяє розкриттю нових «граней» особистості. Аргументовано положення про поширений у сучасному суспільстві тип людини – протеїстичну особистість, здатну до ствердження себе у світі через безліч модусів Я – масок, що робить її успішною та життєздатною. |