Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Теорія літератури


Отіна Ганна Євгенівна. Становлення теорії літературного твору при переході від традиціоналістської до індивідуально-авторської епохи: на матеріалі російської естетики і літературної критики першої третини XIX століття. : Дис... канд. наук: 10.01.06 - 2004.



Анотація до роботи:

Отіна Г.Є. Становлення теорії літературного твору при переході від традиціоналістської до індивідуально-авторської епохи: на матеріалі російської естетики і літературної критики першої третини XIX століття.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.01.06. – теорія літератури. – Донецький національний університет, 2004.

Дисертація присвячена вивченню становлення теорії літературного твору, що відбувалося на стикові епох, коли на початку XIX століття розвиток російського загальнокультурного літературного процесу призвів до ситуації зустрічі двох «великих епох» і відповідних двох найбільш загальних і стійких типів художньої свідомості: традиціоналістської, або нормативної, та індивідуально-творчої, або романтичної. У цей час починає оформлюватися загальна теорія мистецтв, у створенні якої беруть участь представники як традиціоналістського, так і романтичного табору. З естетичної науки, у свою чергу, бере початок розвиток літературного твору.

З усіх класицистичних робіт у дисертації виділяються і досліджуються праці мислителів, які автор відносить до динамічного класицизму. Предметом пильного аналізу стають роботи О.Ф.Мерзлякова і П.Є.Георгієвського, в яких здійснюються спроби встановити діапазон змін, що не загрожують руйнуванню жанрової нормативності. Слідом за монографічним вивченням праць цих авторів у дисертації розглядається естетична діяльність П.О.Новикова, який утілив в одній естетичній системі спроби співіснування і суміщення в ній традиціоналістських і романтичних поглядів до того, як вони були явно розподілені й протиставлені в російській літературі та її теоретичному осмисленні.

В естетиці й літературній критиці романтизму ми знаходимо опис і тлумачення поетичного твору як суверенного світу, якому притаманне обличчя, характер, власні індивідуальні закони. У дисертації розглядаються праці російського філософського романтизму Д.В. Веневітінова, П.А.В’яземського, О.І.Галича, В.Ф.Одоєвського, С.П.Шевирьова. Спеціально в дисертації вивчаються становлення теорії літературного твору в естетичній системі О.І.Галича, взаємозв’язок романтичної теорії і практики на прикладі теоретико-літературної і художньої діяльності В.Ф.Одоєвського.

Завершальним, синтезувальним етапом спілкування динамічного класицизму і філософського романтизму у першій третині XIX століття є ранні роботи І.В. Киреєвського, що розглядаються в дисертації як знак появи цільної естетичної системи, що не вкладається в рамки якогось методу чи напрямку.

Публікації автора:

  1. Отина А.Е. И.В.Киреевский о диалоге в развитии русской литературы первой половины XIX в. // Наследие М.М.Бахтина и проблемы развития диалогического мышления в современной культуре. – Донецьк, 1996. – С.81-82.

  2. Отина А.Е. И.В.Киреевский об особенностях словесно-художественной изобразительности // Матеріали вузівської наукової конференції філософсько-викладацького складу за пiдсумками науково-дослiдницької роботи: фiлологiчнi науки. – Донецьк, 1997. – С.60-62.

  3. Отина А.Е. Встреча классицизма и романтизма в теории литературного произведения начала XIX ст: А.Ф.Мерзляков и П.А.Новиков // Вiсник Донецького унiверситету. Серiя Б. Гуманiтарнi науки, 1/1999. – Донецьк, 1999. – С. 113-122.

  4. Отина А.Е. Слово как игра в стихотворениях Е.А.Баратынского // Вiсник Донецького унiверситету. Серiя Б. Гуманiтарнi науки, 2/2000. – Донецьк, 2000. – C.44-47.

  5. Отина А.Е. Романтическая и классическая концепция литературного произведения: расхождение и взаимосвязи // Вiсник Донецького унiверситету. Серiя Б. Гуманiтарнi науки, 1/2001. – Донецьк, 2001. – С. 21-26.

  6. Отина А.Е. Проблема специфики художественного слова и литературного произведения (эстетика А.И.Галича в контексте русского романтизма начала XIX в. // Филологические исследования. – Донецьк, 2000. – С. 109-119.

  7. Отина А.Е. Проблема осмысления специфики искусства слова в русской литературной теории первой трети XIX века // Працi наукової конференцiї Донецького нацiонального университету за пiдсумками науково-дослiдної роботи за перiод 1999-2000 рр.). – Донецьк, 2001. – С. 38-41.

  8. Отина А.Е. Русский романтизм и его соотнесенность с эстетикой и теорией западноевропейского романтизма // Науковi працi Донецького державного технiчного унiверситету. Серiя: Гуманiтарнi науки. Вип. 57. – Донецьк: ДонНТУ, 2002. – С. 149-159.

  9. Отина А.Е. Соотношение монологической и диалогической тенденций в романтической прозе В.Ф. Одоевского// Соцiально-економiчнi, полiтичнi та культурнi оцiнки i прогнози на рубежi двох тисячолiть. – Тернопіль: Пiдручники i посiбники». – 2003. – С. 148-149.

  10. Отина А.Е. Диалектика взаимоотношений «общего мнения» и «индивидуального вкуса» в эстетической системе А.Ф.Мерзлякова // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Україна наукова: 2003». Т.8. – Дніпропетровськ-Запоріжжя, 2003. – С. 32-33.

  11. Отина А.Е. Осознание теории и критики как специфической «словесной» области знания в ходе становления русской классицистической идеи первой трети XIX века // Вiсник Харкiвського нацiонального унiверситету iм. В.Н.Каразіна. – Харків, 2004. – № 608. – С. 152-155.