Губа Оксана Аркадіївна. Соціально-педагогічні умови формування комунікативних якостей молодших школярів в аматорському театральному колективі : Дис... канд. наук: 13.00.05 - 2008.
Анотація до роботи:
Губа О.А. Соціально-педагогічні умови формування комунікативних якостей молодших школярів в аматорському театральному колективі. - Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.05 – соціальна педагогіка. – Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, 2008.
У дисертації розглядається проблема формування та розвитку комуні-кативних якостей у дітей молодшого шкільного віку, досліджуються шляхи активізації цього процесу засобами аматорського театрального мистецтва. Здійснено аналіз наукової літератури з досліджуваної проблематики, визначено сутність комунікабельності, розглянуто взаємозв'язок понять «комунікація» та «спілкування», доведено важливість спілкування як одного з визначальних чинників формування особистості дитини, розкрито можливості аматорських театральних колективів для соціалізації молодших школярів, що мають комунікативні проблеми.
Науково обґрунтовано критерії та рівні сформованості комунікативних якостей у дітей контрольних та експериментальних груп, визначено проблеми міжособистісних контактів у дітей молодшого шкільного віку на сучасному етапі.
Запропоновано методику проведення занять у дитячих аматорських театральних колективах, розроблено та впроваджено в навчально-виховний процес комплексну цільову програму на ігровій основі, що передбачає зняття м'язових та психологічних затисків, напрацювання навичок міжособистісного спілкування, зміцнення самооцінки, творчу самореалізацію та всебічний розвиток дитини.
Здійснено експериментальну апробацію запропонованої методики, наведено дані, які підтверджують її ефективність.
Аналіз наукової літератури з виокремленої в дисертації проблематики дає підстави стверджувати, що проблема формування комунікативних якостей молодших школярів в умовах аматорського театрального колективу є багато-аспектною і розглядається в контексті полінаукового підходу з урахуванням положень психолого-педагогічної науки, культурології, соціальної педагогіки та мистецтвознавства. За такого підходу була розроблена цілісна теоретична основа формування комунікативних якостей молодших школярів в аматорській театральній творчості.
У відповідності до поставлених мети і завдань розкрита та уточнена сутність дефініцій «спілкування», «комунікація», «комунікативні якості», що склали основу категоріального апарату дослідження. Здійснення теоретичного аналізу сучасних форм і методів формування комунікативних якостей молодших школярів дозволило визначити, що специфіка театрального мистецтва всебічно сприяє створенню необхідних соціально-педагогічних умов для формування та розвитку в дітей зазначених якостей.
3. Формування комунікативних якостей молодших школярів відбувається в процесі оволодіння ними специфічними методами та засобами театральної діяльності. Дослідженням доведено, що ефективність формування комунікативних якостей дітей молодшого шкільного віку залежить від виховного впливу соціального середовища, де аматорська театральна творчість створює оптимальні умови для найбільш продуктивної реалізації їхнього комунікативного потенціалу. Театральне аматорське мистецтво являє собою феномен художньої культури, що впливає на світоглядні позиції особистості, є ефективним засобом формування комплексу комунікативних якостей і відкриває оптимальні шляхи вдосконалення процесу соціалізації.
4. Проведене дослідження свідчить про наявність у більшості молодших школярів недостатнього рівня сформованості позитивних комунікативних якостей. Аналіз результатів констатувального експерименту дозволив окреслити основні проблеми стосовно формування комунікативних якостей молодших школярів. Зокрема: недооцінка виховної ролі спілкування та дозвілля дітей, зорієнтованість самодіяльних театральних колективів на досягнення кінцевого професійно-сценічного результату; сформованість негативних комунікативних якостей, таких, як неадекватна самооцінка, інтелектуальна недорозвиненість та агре-сивність, які провокують функціонування негативних особистісних новоутворень і заважають будь-якому спрямованому педагогічному впливу.
5. Ефективність формування комунікативних якостей молодших школярів в аматорських театральних колективах забезпечується переважним чином завдяки створенню цільових програм, орієнтованих на трансформацію негативних кому-нікативних якостей на споріднені позитивні з урахуванням вікових особливостей учасників. У зв’язку з цим науково обґрунтовані такі соціально-педагогічні умови: організація творчого театрального середовища; варіативність форм і методів роботи; організація комплексних занять в аматорських дитячих колективах на основі синтезу театральних дисциплін; прояв ініціатив молодших школярів з акцентуванням на самовдосконалення, саморозвиток та самореалізацію; формування гуманних стосунків в дитячому театральному колективі. Експериментально пере-вірена методика, яка була заснована на застосуванні методів бесіди, тренінгу, навчально-диференційованих завдань, проблемних театрально-педагогічних ситуацій, демонстрації та специфічних форм роботи (репетиція, концертний виступ), забезпечила ефективність формування позитивних комунікативних якостей у молодших школярів засобами аматорської театральної творчості та сприяла підвищенню рівня їх самооцінки в соціумі. Сполучення тренінгу з акторської майстерності, сценічної мови, сценічного руху, танцю та вокалу в контексті комплексного заняття з ігровою основою є оптимальним для формування комунікативних якостей, оскільки за таких умов коригувальний вплив здійснюється одночасно в кількох напрямках, надаючи можливість кожній дитині з будь-якими здібностями та нахилами реалізувати свій творчий потенціал в аматорській театральній творчості.
Результати дослідно-експериментальної роботи дали можливість констатувати позитивну динаміку формування комунікативних якостей молодших школярів засобами аматорської театральної творчості в експериментальних групах порівняно з контрольними, що свідчить про ефективність визначених соціально-педагогічних умов та запропонованої і впровадженої в театрально-педагогічну практику авторської методики.
Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів порушеної проблеми, подальшого вивчення і наукового обґрунтування потребують: обґрунтування теоретико-методологічних основ взаємодії різних видів мистецтв у формуванні комунікативного потенціалу особистості; розробки цієї проблеми в аспекті підготовки фахівців у галузі організації дозвілля та народної художньої творчості; пошуку та конкретизації інноваційних методик щодо збереження і розвитку дитячих аматорсько-театральних традицій.
Публікації автора:
Губа О.А. Специфіка роботи керівника з молодшою групою дитячого театрального колективу // Вісник: Педагогіка. – К.: Видавничий центр КНУКіМ, 2006. – № 15. – С.35 – 41.
Губа О.А. Значення руху у розвитку комунікативних навичок молодших школярів // Вісник: Педагогіка. – К.: Видавничий центр КНУКіМ, 2007. – № 16. – С.32 – 37.
Губа О.А. Формування комунікативних якостей молодших школярів засобами дитячого аматорського театрального колективу // Рідна школа. – Київ, 2007. – № 11 – 12. – С.47 – 50.
Губа О.А. Вплив керівника аматорського театрального колективу на формування особистості молодших школярів // Актуальні питання культурології. – Вип. 6. – Рівне: РДГУ, 2008. – С. 54 – 60.
Губа О.А. Особливості роботи з дитячими театральними колективами // Театральне і хореографічне мистецтво в контексті світових соціокультурних процесів / Матеріали II Всеукраїнської науково-практичної конференції. – К., 2005. – С.90 – 92.
Губа О.А. Особливості колективної творчості в дитячому театральному колективі // Театральне і хореографічне мистецтво в контексті світових соціокультурних процесів / Матеріали ІII Всеукраїнської науково-практичної конференції. – К., 2006. – С.108 – 111.
Губа О.А. Особливості акторського тренінгу в роботі з дитячим театральним колективом //Україна – Світ: від культурної своєрідності до спорідненості культур / Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – К., 2006. – С. 18 – 21.
Губа О.А. Значення сценічного руху в контексті комплексного заняття в дитячому театральному колективі // Трансформаційні процеси в сучасній українській культурі / Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – К., 2007. –С.91 – 94.
Губа О.А. Становлення дитячої театральної самодіяльності // Театральне і хореографічне мистецтво в контексті світових соціокультурних процесів / Матеріали науково-практичної конференції. – К., 2007. – С.71 – 94.