Анотація до роботи:
Северилова П.В. Соціально-філософське осмислення картини світу київського книжника ХІст. (на матеріалі спадщини митрополита Іларіона). – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук. Спеціальність: 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Донецький національний університет. – Донецьк, 2003. Дисертація є результатом філософського дослідження найдавніших пам’яток Київської Русі. У роботі здійснено реконструкцію соціально-філософських уявлень першого київського митрополита Іларіона, автора “Слова про Закон і Благодать”. Проаналізовано основні соціально-філософські та історіософські концепти, які відтворено в картині світу, представленій Іларіоном (світ, Закон, Благодать). Доведено, що ці концепти були відбитком віруючої свідомості та релігійного світогляду й були сформовані під впливом соціально-філософських уявлень візантійської православної традиції, вченням Отців церкви. Особлива увага приділяється тлумаченню ідеї, що є підґрунтям цієї картини світу, а саме – співбуття, співвідношення та співдії (синергії) Бога, світу й людства. Подібно до візантійських мислителів, Іларіон тлумачить соціальну історію як метаісторію, історію домоустрою Спасіння. З цього погляду київський книжник подає й історіософську інтерпретацію Хрещення Русі. Як і для всієї християнської традиції, проблема сенсу соціального буття для староруського книжника збігається з питанням про Христа, оскільки джерело соціального буття і його “предмет”, і “носій” в своїй незбагненній Першопричині тотожні. Таким чином, соціальна історія має онтологічну, співбутійну основу. Картина світу київського книжника Іларіона визначається як вербальний образ-ікона світу, переображеного Благодаттю. |