Анотація до роботи:
Петрук В.І. Скіфський сакральний центр Екзампай в контексті культурної спадщини України. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 09.00.12 – українознавство. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2005. Дисертацію присвячено комплексному, теоретичному і експедиційному, дослідженню і перевірці даних “Скіфського логосу” (IV, 52;81) Геродота з його “Історій” з метою локалізації річки Екзампей та виявлення географічного розташування й призначення Екзампаю – головного культового центру Великої Скіфії. Ним виявилася вершина вододілу річок Чорний Ташлик і Мертвовод, позначена курганом з географічною міткою (висота 269 м) біля с. Вільні Луки Новоукраїнського р-ну Кіровоградської обл. – найвища точка у правобережних степах. Власне р. Екзампеєм є р. Мертвовод з її верхньою притокою р. Кам’яно-Костуватою. Гіркота їх води наростає за течією за рахунок мінералізації. Наводяться докази реальності факту виготовлення і встановлення царем Аріантом в Екзампаї постійної сакральної пам’ятки – великого Священного казана, подаються розрахунки його розмірів та кількості населення Великої Скіфії. В доведенні місцезнаходження сакрального центру Великої Скіфії в її географічному центрі даються грецькі і кельтські паралелі. Обґрунтовується версія 18 про щорічне спорудження саме в святилищі Екзампаї храму і жертовника Богу війни Арею, відтворюється його реальний вигляд і розміри. Задіяні українські, давньоіранські і частково римські етнографічні дані та дослідження археологів. За нартівським епосом відновлюються фрагменти ритуалу святкування скіфами Новрузу – весняного Нового року. Відзначається близькість географічних центрів Великої Скіфії та сучасної України, що свідчить про територіальну сталість геополітичного праобразу країни, незважаючи на великий хронологічний розрив. |