Анотація до роботи:
Романенкова Ю.В. Школа Фонтенбло і маньєризм у французькому мистецтві XVI сторіччя. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за фахом 17.00.05. — Образотворче мистецтво. — Національна Академія образотворчого мистецтва і архітектури. Київ, 2002. Роботу присвячено мистецтву школи Фонтенбло в загальному контексті французького мистецтва доби маньєризму — XVI ст. Ця тема не досліджувалася вітчизняними науковцями окремо, висвітлювалися лише окремі її аспекти у публікаціях періодичних видань та працях загального характеру. Такий стан вивчення теми зумовив необхідність її подальшого докладного дослідження з урахуванням її неабиякої ролі для формування нової еволюційної фази французького мистецтва та інтернаціонального характеру феномену. Основна проблематика дослідження охоплює питання: формування національного варіанту маньєризму на терені Франції, характерні особливості стилю, його відмітні риси, самоцінність школи Фонтенбло. До основних питань належить і дилема “стиль Фонтенбло — французький маньєризм”, тобто мистецтво школи як ядро маньєризму Франції, новий характер культури, що базується на органічному взаємозбагаченні трьох складових (італійської, французької та фламандської), тяжіння стилю до синтезу мистецтв, особлива роль орнаментики в утворенні його характеру. У двох розділах основного тексту розглядається творчість провідних майстрів Першої та Другої шкіл Фонтенбло, а також анонімів школи. Робота базується на вивченні вітчизняних і зарубіжних мистецтвознавчих джерел, насамперед – французьких, а також на власних спостереженнях автора та матеріалах, зібраних під час поїздок у Францію, відвідання Лувра та Національного музею при замку Фонтенбло. Значну частину інформації люб’язно надано співробітниками музеїв Франції, а також Австрії, Великої Британії, Італії, Канади, Росії, США, Угорщини, України, Швейцарії та мистецтвознавцями - членами міжнародного консорціуму істориків архітектури та мистецтва (КІМА). Ключові поняття: маньєризм, стиль Фонтенбло, Перша школа, Друга школа, італійці “першої та другої хвилі”, французьке мистецтво, ренесансові впливи, готичні традиції, олівцевий портрет, міфологічний жанр. |