Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


Бойко Вячеслав Геннадійович. Секуляризація православної духовної хорової музики в російській та україн-ській культурі XVII-XXI ст. : Дис... канд. наук: 26.00.01 - 2008.



Анотація до роботи:

Бойко В.Г. Секуляризація православної духовної хорової музики в російській та українській культурі XVIIXXI ст. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 26.00.01 – теорія та історія культури. – Харківська державна академія культури. – Харків, 2008.

Дисертація є першою спробою здійснити комплексну музично-культурологічну концепцію розвитку та секуляризації православної духовної хорової музики в російсько-українській музичній культурі XVII–XXI ст.

Здійснено історичну періодизацію основних етапів розвитку та секуляризації православного духовного хорового мистецтва.

Визначено змістовні передумови секуляризації православної духовної хорової музики та її нової сакралізації. Виявлено негативні і позитивні аспекти процесу секуляризації та характер діалогових взаємодій антиномічних явищ “секулярного” та “сакрального”.

Досліджено становлення хорової культури Харківщини 2-ї пол. XIX – поч. XX ст. та шляхи її секуляризації.

Виявлено чинники впливу “Мусикійської граматики” М. Дилецького на секуляризацію православної духовної музики й оновлено уявлення про жанр хорового концерту в діахронічному та синхронному аспектах даної проблематики.

Уперше введено до наукового та практично-виконавського обігу несправедливо забуті хорові твори харківських композиторів-регентів кінця XIX поч. XX ст. (П.І. Кравцова, О.Й. Литинського, П.Н. Толстякова).

Визначено основні наукові результати дослідження, окреслені перспективи їх практичного використання та подальших теоретичних розвідок.

Загальним підсумком дисертації є створення комплексної концепції впливу секуляризаційних процесів на розвиток православної духовної хорової музики в Україні та Росії від XVII – до поч. XXI ст.

Досвід створення такої концепції та її апробація на матеріалі хорових творів російських і українських композиторів ХVIIIХХ ст. дозволили дійти таких висновків.

Духовне хорове мистецтво в загальній музичній культурі слов’янських народів постає як одна з констант православної слов’янської культури і є одночасно цілісним і динамічним явищем української музичної культури.

З’ясовано, що процес секуляризації духовної хорової музики активізується під час активних змін у суспільстві – як загальнополітичних і соціальних, так і церковних. Детермінантами цього процесу є впливи прогресивних тенденцій європейської та світової художньої культури (насамперед музичної) XIX – поч. XXI ст., еволюція музичного мислення, зміни музично-стилістичних формацій, жанрова взаємодія з іншими видами мистецтв (зокрема театральним), вплив сучасної композиторської та виконавської мови тощо.

Розкрито значення явища секуляризації та виявлено його негативні і позитивні аспекти, характер діалогових взаємодій антиномічних культурних універсалій “секулярного та сакрального”.

Аналітичний підхід до висвітлення розвитку церковного слов’янського мистецтва та його секуляризації дозволили уточнити відповідність розробок попередників та колег, а також окреслити перспективні аспекти власних напрацювань – як теоретичних, так і практичних. Зібраний фактичний матеріал з історії православної церковної музики дає підстави стверджувати, що доробок вітчизняних діячів у цій галузі є значнішим, ніж убачалося раніше.

Виявлений стан православної духовної хорової музики дозволив дійти таких висновків:

  1. стимулом оновлення художньої культури (кінець XVI – поч. XVII ст.) став активний процес її секуляризації;

  2. національна своєрідність українського духовного співочого мистецтва яскраво виявилася в періоди його секуляризації, особливо в часи проникнення на територію Русі стилю Бароко;

  3. із середини XVII ст. вітчизняне богослужбове співоче мистецтво опановували західні культурні впливи, вироблені латинською церковною культурою, що призвело до гострого посилення світських тенденцій у духовній хоровій музиці;

  4. у XVIII ст. до богослужбової практики впроваджується жанр духовного хорового концерту, що стало суттєвим фактором подальшої секуляризації церковно-співочої культури;

  5. із початком XX ст. значно розвинулась та систематизувалась композиторська діяльність для церковних хорів, яка поступово звільнялася від наслідування західних, неправославних зразків. Вищої точки художнього розвитку духовний хоровий спів досяг перед початком революції 1917 р.;

  6. у зв’язку зі зміною соціокультурного клімату 60-х рр. XX ст. починає відроджуватися православна духовна хорова музика, що стало суттєвим та якісним переломом усієї радянської хорової культури;

  7. нові вимоги, пов’язані із загальною еволюцією європейської музики XX – поч. XXI ст., специфікою сучасної композиторської мови тощо, розпочинають новий період процесу секуляризації православної духовної хорової музики.

Здійснений ретельний аналіз сучасного стану духовної музики виявив наявність у вітчизняній культурі двох протилежних тенденцій, пов’язаних з: 1) поверненням до традиційного сакрального богослужбового співу; 2) подальшою секуляризацією церковного співу. Співвідношення сакрального богослужбового співу з секуляризованим духовним хоровим мистецтвом характеризується як спосіб одночасного співіснування цих феноменів у сучасному культурно-історичному просторі.

Відтворена загальна картина розвитку духовної хорової музики України і Росії та визначені змістовні передумови її секуляризації і нової сакралізації. Визначено загальнокультурне значення духовного хорового мистецтва поза богослужбовою функцією, а також проаналізовано зовнішні секулярні причини його інтонаційної еволюції.

Дослідження соціокультурних передумов становлення, розвитку та процесу секуляризації православної духовної хорової музики Харківського регіону XVIIXX ст. дозволило охарактеризувати його наступним чином.

Формування національних українських та російських культурних традицій на Харківщині кінця XVII – поч. XX ст. відбувалося паралельно; після 1917 р. секуляризоване духовне хорове мистецтво знайшло втілення в храмах і монастирях, а також у суспільно-громадському житті Харкова як культурного центру Слобідської України.

Важливим чинником розвитку духовної хорової культури стало формування основних виконавських принципів на базі синтезу професійних традицій церковного співу та народнопісенного мистецтва. На виконавський стиль церковних хорів впливав стиль давніх піснепівів.

Духовне хорове мистецтво зазнало значних перетворень та змін у радянські та посттоталітарні часи. У сучасній православній духовній музиці панівне місце посів гармонійний багатоголосний спів – полістилістичні музичні твори із канонічними богослужбовими текстами, а давня церковна монодія майже зовсім не використовується.

З’ясовано, що літургічне музикознавство – вчення про слов’янський православний церковний хоровий спів – слід розглядати як самостійний важливий напрям музичної науки та сучасної культурології.

Перспективним для подальших розробок є продовження музично-культурологічних розвідок православного літургійного музикознавства в аспекті його секуляризації – нової сакралізації.

Публікації автора:

1. Бойко В.Г. Сутність та система духовної православної хорової музики / В.Г. Бойко // Культура України : зб. наук. пр. / Харк. держ. акад. культури. – Х. : ХДАК, 2003. – Вип. 12. Філософія культури. – С. 166–175.

2. Бойко В.Г. Стильові напрями духовної хорової музики України і Росії другої половини XVIII XIX ст. у процесі поступової секуляризації / В.Г. Бойко // Культура України : зб. наук. пр. / Харк. держ. акад. культури. – Х. : ХДАК, 2004. – Вип. 13. Мистецтвознавство. Філософія. – С. 171–183.

3. Бойко В.Г. Секуляризація духовного хорового мистецтва від перших десятиліть XX ст. до початку XXI ст. / В.Г. Бойко // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті : зб. наук. пр. – Х. : ХДАДМ, 2003/2004. – № 5/6, 3/4. – С. 17–21.

4. Бойко В.Г. Православна духовна музика у творчості послідовників “московської” (синодальної) композиторської школи / В.Г. Бойко // Культура України : зб. наук. пр. / Харк. держ. акад. культури. – Х. : ХДАК, 2006. – Вип. 17. Мистецтвознавство. Філософія. – С. 209–215.

5. Бойко В.Г. Богослужбово-співоча культура Православної церкви (традиції та сучасність) / В.Г. Бойко // Теоретичні питання культури, освіти та виховання : зб. наук. пр. / Київськ. нац. лінгвіс. ун-т. Нац. муз. акад. України. – К. : Вид. центр КНЛУ, 2006. – Вип. 30. Педагогіка, психологія. Мистецтвознавство. – С. 229–233.

6. Бойко В.Г. Розвиток та секуляризація православного хорового мистецтва Харкова кінця XVIII початку XIX ст. / В.Г. Бойко // Культура України : зб. наук. пр. / Харк. держ. акад. культури. – Х. : ХДАК, 2006. – Вип. 18. Мистецтвознавство. Філософія. – С. 128–138.

7. Бойко В.Г. Семантика та специфіка духовної хорової музики (проблеми виконавства) / В.Г. Бойко // Культура та інформаційне суспільство XXI століття : матеріали конф. молодих науковців, 17 –19 квіт. 2002 р. / Харк. держ. акад. культури. – Х. : ХДАК, 2002. – С. 73–75.

8. Бойко В.Г. Період “кондакарного” співу в розвитку слов’янської духовної православної музики / В.Г. Бойко // Культура та інформаційне суспільство XXI століття : матеріали наукової конф. молодих учених, 16–18 квіт. 2003 р. / Харк. держ. акад. культури. – Х. : ХДАК, 2003. С. 98–99.

9. Бойко В.Г. Розвиток та секуляризація духовної хорової музики на Украї-ні в музично-історичному процесі / В.Г. Бойко // Соціокультурні комунікації в інформаційному суспільстві : матеріали міжнар. наук. конф., 21–22 листоп. 2003 р. / Харк. держ. акад. культури. – Х. : ХДАК, 2003. С. 204–205.

10. Бойко В.Г. Духовне хорове мистецтво (новітні напрями і тенденції розвитку від перших десятиліть XX ст. до XXI ст.) / В.Г. Бойко // Культура та інформаційне суспільство XXI століття : матеріали наукової конф. молодих учених, 22–23 квіт. 2004 р. / Харк. держ. акад. культури. – Х. : ХДАК, 2004. С. 110–112.

11. Бойко В.Г. Духовна православна музика в процесі підготовки фахівців хорового мистецтва / В.Г. Бойко // Інформаційно-культурологічна та мистецька освіта: стан і перспективи : матеріали міжнар. наук. конф., 12–13 жовт. 2004 р. / Харк. держ. акад. культури. – Х. : ХДАК, 2004. С. 189–191.

12. Бойко В.Г. Діалогова взаємодія антиномічної пари “секулярне – сакральне” (на прикладі православної духовної хорової музики) / В.Г. Бойко // Освіта, культура та мистецтво в добу цивілізаційної глобалізації : матеріали міжнародної наукової конференції / Харк. держ. акад. культури. Х. : ХДАК, 2007. С. 128–129.

13. Бойко В.Г. Духовна хорова музика : прогр. курсу / Харк. держ. акад. культури ; уклад. В.Г. Бойко. – Х. : ХДАК, 2003. – 18 с.

14. Бойко В.Г. Духовна музика: національні традиції та сучасність (для магістрів ХДАК) : прогр. курсу / Харк. держ. акад. культури ; уклад. В.Г. Бойко. – Х. : ХДАК, 2006. – 16 с.