Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Загальна педагогіка, історія педагогіки і освіти


Жиров Олександр Анатолійович. Розвиток української народної хореографії у мистецько-педагогічній спадщині та діяльності К. Василенка (50-90 роки ХХ ст.) : Дис... канд. наук: 13.00.01 - 2007.



Анотація до роботи:

Жиров О.А. Розвиток української народної хореографії у мистецько-педагогічній спадщині та діяльності К. Василенка (50-90 роки ХХ ст.). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук із спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2007.

У дисертації вперше виявлено й систематизовано мистецько-педагогічні ідеї К. Василенка, здійснено цілісний науковий аналіз його діяльності, розкрито внесок педагога в розвиток української народної хореографії, у дослідження української танцювальної лексики та функціонування хореографічних колективів. Визначено й теоретично обґрунтовано основні етапи становлення й розвитку української народної хореографії в його спадщині та діяльності. З’ясовано й схарактеризовано основні чинники формування педагогічних поглядів і світоглядної позиції педагога та узагальнено досвід діяльності К. Василенка на посаді завідувача кафедри хореографії Київського державного інституту культури, у самодіяльних танцювальних колективах, що дозволило обґрунтувати його авторську дидактичну концепцію й окреслити перспективні напрями використання творчого доробку педагога в сучасних умовах.

У дисертації вперше здійснено науковий аналіз мистецько-педагогічної спадщини та теоретичне узагальнення творчої діяльності К. Василенка, на основі чого досягнено нове вирішення наукового завдання, що виявляється в розкритті внеску К. Василенка в розвиток української народної хореографії 50-90-х рр. ХХ ст. Одержані в ході дослідження результати підтверджують наукове припущення, покладене в його основу. Реалізовані мета і завдання дозволяють зробити основні висновки й рекомендації, що мають теоретичне й практичне значення.

1. Установлено такі головні соціально-педагогічні передумови відродження й розвитку української народної хореографії: піднесення морального духу, національної самосвідомості та патріотизму населення країни в повоєнні роки; відбудова матеріально-технічної бази культурно-освітніх закладів; актуалізація проблем естетичного виховання; створення широкої мережі закладів позашкільної та позакласної роботи, розвиток художньої самодіяльності різних мистецьких жанрів; творча діяльність відомих педагогів і митців.

З’ясовано й схарактеризовано основні чинники формування педагогічних поглядів і світоглядної позиції К. Василенка: виховання в сім’ї; участь у шкільній художній самодіяльності; співпраця з видатними українськими діячами ХХ ст.; керівництво Заслуженими ансамблями танцю УРСР “Дніпро” і “Дарничанка”; етнографічно-дослідницька діяльність в Інституті мистецтвознавства, фольклору та етнографії імені М. Рильського; науково-педагогічна діяльність у Київському державному інституті культури; співпраця з культурно-просвітницьким товариством “Україна”; особистісне та професійне самовдосконалення педагога впродовж життя.

2. Систематизовано народознавчі ідеї мистецько-педагогічної спадщини К. Василенка: а) актуалізація української народної хореографії; б) піднесення значення фольклору як основи народного танцю; в) виховання національної самосвідомості молоді засобами танцювального мистецтва; г) систематизація, збагачення та розширення народно-сценічної танцювальної лексики; д) популяризація українського національного мистецтва. Узагальнено досвід педагога та обґрунтовано дидактичні складники змісту творчого педагогічного процесу в самодіяльних колективах: політико-масова робота; навчально-виховна діяльність; постановочна робота; концертна діяльність; організаційна та культурно-масова робота; семінарські заняття творчих груп і громадських керівників-хореографів. Кожний із розроблених ним компонентів діяльності хореографічного колективу передбачав реалізацію виховного аспекту.

Виявлено й теоретично узагальнено засоби розвитку української народної хореографії в досвіді творчої діяльності К. Василенка як фундатора вищої хореографічної освіти в країні: обґрунтування головних дидактичних принципів, методів і прийомів викладання хореографічних дисциплін; розробка змісту вищої хореографічної освіти в Україні; створення навчально-методичної бази для вищої школи, що забезпечило якісну підготовку педагогічних кадрів.

3. Установлено внесок К. Василенка в розвиток української народної хореографії, який полягає: по-перше, у розкритті виховного потенціалу українських народних танців; по-друге, у розробці дидактичних основ виконання народних танцювальних рухів; по-третє, у здійсненні наукової класифікації української танцювальної лексики (21 група, 27 підгруп, 1067 рухів) та жанрів народних танців; по-четверте, у перевірці авторських підходів, методів та форм у практиці танцювальних колективів “Дніпро” і “Дарничанка”.

Обґрунтовано мистецько-педагогічну концепцію К. Василенка. Виявлено її три основні компоненти: а) методологічний – національна ідея; демократичність і гуманність; фольклоризація хореографії, її особистісна спрямованість; б) теоретичний – виховні засади народної хореографії; відтворення в танці основних рис національної самобутності й ментальності українського народу; збереження й розвиток фольклорного матеріалу та хореографічної лексики як основи танцю; в) технологічний – єдність авторських підходів, принципів, змісту, методів і прийомів роботи з самодіяльними колективами.

4. Визначено й теоретично обґрунтовано основні етапи становлення й розвитку української народної хореографії в мистецько-педагогічній спадщині та творчій діяльності К. Василенка (на основі хронологічного, творчо-біографічного та соціально-педагогічного критеріїв): І – підготовчий (1947-1962 рр.) – становлення як балетмейстера-педагога, ІІ – пошуковий (1962-1970 рр.) – формування науково-дослідницьких інтересів, ІІІ – організаційно-педагогічний (1970-1978 рр.) – започаткування системи вищої хореографічної освіти в Україні, ІV – узагальнюючий (1978-2002 рр.) – узагальнення творчого досвіду, впровадження новаторських знахідок у навчально-виховний процес Київського державного інституту культури.

5. Здійснено актуалізацію педагогічних ідей і досвіду діяльності К. Василенка, окреслено та обґрунтовано перспективні шляхи їх використання: 1) надання пріоритетного значення національному вихованню засобами танцювального мистецтва; 2) вивчення досвіду К. Василенка з організації та діяльності кафедри хореографії Київського державного інституту культури; 3) урахування в роботі навчальних закладів і художніх колективів розроблених ним основних дидактичних принципів, методів і прийомів; 4) застосування створених К. Василенком праць, підручників, навчальних планів і програм з основних хореографічних предметів у практичній професійній підготовці; 5) упровадження в практику досвіду К. Василенка щодо організації навчально-виховної роботи в самодіяльних хореографічних колективах; 6) використання результатів науково-етнографічних досліджень та досвіду балетмейстерської діяльності педагога; 7) упровадження в практику діяльності сучасних закладів освіти всіх рівнів акредитації ідеї виховання молоді засобами танцювального мистецтва.

6. На основі результатів дослідження розроблено й упроваджено спецкурс “Мистецько-педагогічна спадщина К. Василенка і шляхи її використання в сучасних умовах”, який покладено в основу авторського проекту “Піднесення ролі народного танцю в духовно-моральному вихованні молоді”. У практичній частині проекту використано записані й поставлені К. Василенком народні танці, які виконуються народним хором “Калина” та ансамблем народного танцю “Весна” Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, у яких особисто брав участь автор дослідження. Доцільність та ефективність творчих надбань педагога доведена на основі даних локального експерименту.

Виконане дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми. Подальшого вивчення потребує культурно-освітня та організаційно-педагогічна діяльність К. Василенка в хореографічних молодіжних об’єднаннях, а також унесок педагога-митця в розбудову системи хореографічної освіти в Україні.

Публікації автора:

І. Статті в наукових фахових виданнях

  1. Жиров О.А. Український хореографічний фольклор як засіб виховання у спадщині К.Ю. Василенка // Збірник наукових праць Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. – Вип. 7 (46). – Серія “Педагогічні науки”. – Полтава, 2005. – С. 201-207.

  2. Жиров О.А. Педагогічний досвід діяльності К. Василенка на посаді завідувача кафедри хореографії Київського державного інституту культури // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – Ч. 1 / Гол. ред.: М.Т. Мартинюк. – К.: Міленіум, 2006. – С. 64-71.

  3. Жиров О.А. Педагогічні ідеї у творчій спадщині українських хореографів // Збірник наукових праць Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. – Вип. 6 (53). – Серія “Педагогічні науки”. – Полтава, 2006. – С. 135-142.

  4. Жиров О.А. Українська хореографічна лексика як основа мистецько-педагогічних пошуків К.Ю. Василенка // Імідж сучасного педагога. – 2006. – № 5–6 (64-65). – С. 81-84.

  5. Жиров О.А. Основні етапи мистецько-педагогічної діяльності Кіма Василенка // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2006. – № 6. – С. 163-170.

  6. Жиров О.А. Історико-педагогічні основи становлення і розвитку народної хореографії в Україні другої половини ХХ ст. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка: Зб. наук. пр. – Вип. 5 (2006). – Харків-Луганськ: Стильіздат, 2006. – С. 57-65.

ІІ. Тези доповідей на наукових конференціях

  1. Жиров О.А. Значення мистецько-педагогічної спадщини К.Ю. Василенка для становлення української школи народно-сценічного танцю // Матер. ІІ Всеукр. наук-практ. конф. “Театральне і хореографічне мистецтво України в контексті світових соціокультурних процесів” (12-13 травня 2005 р.). – К.: КНУКіМ, 2005. – С. 58-60.

  2. Жиров О.А. Педагогічний досвід організації навчально-виховного процесу у заслуженому ансамблі танцю УРСР “Дніпро” // Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. “Хореографічне мистецтво у контексті культурно-освітніх процесів” (12-13 грудня 2005 р.). – Полтава, 2006. – С. 252-257.

  3. Жиров О.А. Проблема інтеграції предметів художньо-естетичного циклу у професійній підготовці майбутніх педагогів-хореографів // Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. “Організація навчальних закладів освіти ІІІ-ІV рівнів акредитації як соціально-педагогічних комплексів”. – Полтава, 2006. – С. 118-121.

ІІІ. Публікації в інших виданнях

  1. Жиров О.А. Використання спадщини В.О. Сухомлинського у творчій діяльності К.Ю. Василенка // Дидаскал: Часопис / Кафедра педагогіки ПДПУ імені В.Г. Короленка. – Полтава, 2005. – № 3. – С. 29-32.

  2. Жиров О.А. Педагогічні ідеї у творчій спадщині Н. Уварової // Дидаскал: Часопис / Кафедра педагогіки ПДПУ імені В.Г. Короленка. – Полтава, 2006. – № 4. – С. 113-114.

  3. Бойко А.М., Жиров О.А. Елективний курс “Мистецько-педагогічна спадщина К. Василенка і шляхи її використання в сучасних умовах” // Дидаскал: Часопис / Кафедра педагогіки ПДПУ імені В.Г. Короленка. – Полтава, 2006. – № 4. – С. 163-171.