Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Сидоренко Олег Дмитрович. Розвиток художньо-творчих умінь і навичок майбутніх учителів трудового навчання в процесі професійної підготовки : дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Вінницький держ. педагогічний ун-т ім. Михайла Коцюбинського. — К., 2006. — 235арк. : іл. — Бібліогр.: арк. 187-205.



Анотація до роботи:

Сидоренко О.Д. Розвиток художньо-творчих умінь і навичок майбутніх учителів трудового навчання в процесі професійної підготовки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія і методика трудового навчання. – Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Київ, 2006.

З’ясовано, що в контексті відродження національної культури особливої актуальності набуває проблема формування художньо-естетичної культури майбутніх учителів трудового навчання. Тому процес професійної підготовки вчителя трудового навчання вимагає кардинальних змін у напрямі розвитку його художньо-творчих здібностей.

Відповідно до завдань дослідження у процесі підготовки майбутнього вчителя трудового навчання ми застосовували зорієнтований підхід (створення відповідного художньо-творчого середовища й умов для творчості) і особистісно-орієнтований підхід (створення максимальних можливостей для прояву індивідуальних здібностей), а також відповідні педагогічні технології та методики викладання предметів художнього циклу.

Показано, що для реалізації творчої уяви студентам потрібні практичні уміння й навички, що накопичуються в тривалому процесі навчання художнього або декоративно-ужиткового мистецтва.

Перевірено, що мистецтво має особливі можливості емоційно-образного впливу на людину, сприяє розвиткові всіх сторін особистості, а ефективний художньо-творчий розвиток особистості зумовлений насамперед використанням в освітній системі багатства світової культури й мистецтва. Головне – правильно вибирати розвиваюче середовище для студента, знайти такі методи і форми, які б допомагали йому розкрити свої здібності, виявити обдарованість, знайти власний творчий шлях. З огляду на те, що художня творчість студентів дає змогу досягти головної мети – виховання людини нової генерації, з високим рівнем самосвідомості, здатної до творчих дій у повсякденному житті, у дисертації запропоновано конкретні шляхи розвитку художньо-творчих здібностей майбутніх учителів трудового навчання.

1. Аналіз трактування поняття „творчість” і „творчий потенціал” у філософській, соціологічній, психологічній та педагогічній науках дає підстави стверджувати, що творчість не є особливим обдарованням лише обраних, а властива певною мірою кожному індивіду. Творчість розглядається науковцями як цілеспрямована діяльність, що народжує щось якісно нове, неповторне й оригінальне. Визначено, що в сучасній психолого-педагогічній науці стосовно формування і розвитку творчої особистості окреслюються два напрями: монофакторна теорія, яка визначає існування певної творчої здібності, і мультифакторна, що розглядає творчу особистість як таку, яка характеризується сукупністю незалежних окремих якостей, набір, інтеграція і рівень розвиненості яких і визначають вищий ступінь творчих досягнень людини.

До здібностей, якими має володіти творча людина, належать: прагнення до оригінальності у вирішенні проблем; пошуки нових рішень; прагнення самостійно досягти результату; уміння долати протиріччя; легкість асоціацій; гнучкість мислення; генерування ідей; доведення вирішення задуму до кінця; логічність мислення; стійкість уваги; здатність мотивувати власну діяльність, планувати її; вміння здійснювати самоконтроль тощо. Очевидно, що всіма перерахованими здібностями має володіти сучасний вчитель трудового навчання.

2. Учитель трудового навчання є для школяра найяскравішим представником техногенної культури. Тому саме йому доведеться формувати в дитячій уяві нове ставлення до діяльності людини, до її місця в природі і суспільстві. На уроках трудового навчання мова, в першу чергу, має йти не про техніку, а про людину, її сутність, цивілізованість, здібність творити за законами Добра і Краси.

Надзвичайно важливою в цих умовах є орієнтація майбутнього вчителя трудового навчання на духовні цінності. В галузі педагогічної освіти виникає необхідність у створенні такого культурно-художнього середовища, яке сприяло б розвитку особистості студента з орієнтацією на пріоритет загальнолюдських цінностей. В дослідженні доведено, що одним із суттєвих недоліків професійної підготовки вчителя трудового навчання є недостатнє залучення студентів до діяльності в художній галузі, відсутність мотивацій до підвищення культурного рівня, умов і засобів активізації їхнього духовного, творчого потенціалу. Це зумовлено, зокрема, тим, що технічна освіта характеризується диференціацією знань, розірваністю, сильною логічною компонентою, яка явно переважає в порівнянні з історико-, соціально-культурною і мистецькою складовими знань. Дослідження підтвердило, що в художньому потенціалі акумульовані здібності людини загалом, і розвиток художньо-творчого потенціалу кожного студента сприяє розкриттю і розквіту всіх його обдаровань.

На основі врахування основних етапів художньо-пізнавальної діяльності індивіда, дидактичних завдань вищої школи розроблено модель системи формування художньо-творчих умінь і навичок у майбутніх учителів трудового навчання. Ця модель передбачає єдність форм художньо-педагогічних засобів та педагогічно-методичних умов розвитку здібностей у студентів ВНЗ.

З’ясовано основні закономірності розвитку художньо-творчих здібностей вчителя: взаємозв’язок професійної, етичної, естетичної і загальнокультурної підготовки студентів в умовах широкої гуманізації педагогічної освіти; єдність філософсько-педагогічних, психолого-педагогічних і професійно-технологічних чинників у розвитку творчої особистості вчителя; єдність цільових, змістовних, процесуальних і прогностичних сторін діяльності викладачів і студентів щодо розвитку художньо-творчих здібностей майбутнього вчителя.

3. Аналіз психолого-педагогічної літератури і власного досвіду щодо цілеспрямованого розвитку творчості свідчить: основними умовами, які впливають на формування творчого мислення, є індивідуалізація освіти, дослідницьке навчання, проблематизація.

Розвиток творчості та формування творчої особистості майбутнього
вчителя – процес складний та суперечливий. Як показало проведене теоретичне та експериментальне дослідження, розвиток творчості потребує комплексних заходів та специфічних умов: визнання безумовної цінності особистості; звільнення студента від регламентації мислення; організація діяльності на вищому рівні складності; систематичне створення ситуацій вибору; періодичне створення ситуацій успіху.

До основних засобів розвитку художньо-творчих умінь відносимо: мистецтвознавчу літературу; наочні посібники на відео- і паперових носіях; методичні рекомендації, посібники з технологій; твори мистецтва, виготовлені викладачами, студентами, народними майстрами.

4. У дослідженні доведено, що художньо-творча діяльність передбачає наявність в особистості здібностей, мотивів, знань, умінь та навичок, завдяки яким створюється продукт, який вирізняється новизною, оригінальністю та унікальністю. У творчому процесі важливу роль відіграють уява, інтуїція, неусвідомлювані компоненти розумової активності, а також потреба особистості в самореалізації, розкритті своїх творчих можливостей.

Серед технологій розвитку художньо-творчих умінь і навичок особливої уваги заслуговують методика співробітництва, метод проектів, інтеграція знань, малювання під музику, робота з нетрадиційними матеріалами, комп’ютерні технології презентації навчального матеріалу та виконання стилізацій тощо. Ефективність творчої діяльності індивіда прямо залежить від використання таких методів: тренування мислення; формування достатнього рівня мотивації; розвиток інтересу до творчої діяльності; підсилення професійної спрямованості навчального матеріалу; розвиток умінь вчасно переключатися на іншу проблему тощо.

Теоретично обгрунтовано та експериментально доведено, що інноваційні підходи до організації творчої діяльності студентів дадуть позитивні результати за умов дотримання такої методичної послідовності: діагностування особистісної готовності студентів до одержання знань у галузі художньо-творчого мистецтва; ознайомлення майбутніх учителів з кращими витворами людських рук; навчання алгоритмам окремих технологій; забезпечення ситуації вибору для виконання творчих робіт; залучення студентів до виконання художньо-творчих робіт; різнорівневе оцінювання результатів творчої діяльності; поєднання навчання під час занять із самоосвітою.

6. Найважливішою умовою реалізації розвитку художньо-творчого потенціалу особистості педагога є розроблений спецкурс “Основи художнього проектування”. Як обґрунтовано і експериментально перевірено в нашому дослідженні, спецкурс “Основи художнього проектування” має включати такі обов’язкові розділи, які в поєднанні із розробленою експериментальною методикою сприяють перетворенню набутих під час навчання умінь і навичок студентів на нову якість, що характеризувалась вищим інтелектуальним і професійним рівнем. Так, пізнавальний інтерес, зацікавленість художньо-творчою діяльністю переростали в соціальну потребу в продуктивній праці. Емоції і почуття трансформувалися в особливі потреби і визначалися прагненням до досконалості та краси творчої праці. Вроджені і розвинені в процесі навчання здібності, знання, вміння і навички переходили в професійний досвід і художньо-творчі здібності. Потреба в художньо-творчій діяльності під впливом естетичного почуття у взаємодії з професійним досвідом під час педагогічної практики сприяли розвитку професійного мислення.

7. Критерії рівнів розвитку художньо-творчих вмінь і навичок в майбутнього вчителя трудового навчання складаються з таких компонентів: темп розвитку в знаннях (прискорений, нормальний, уповільнений); обсяг дійсних знань у рамках навчальної програми (широкий, середній, вузький); перенесення знань, умінь і навичок (вільне, сковане, не відбувається без допомоги викладача); формування абстрактного мислення; самостійне одержання інформації; підвищення мотивації студентів до художньо-творчої діяльності; підвищення рівня емоційної чутливості; удосконалення навичок роботи з різними інструментами; освоєння нових методів роботи з різними матеріалами.

Серед них надаємо перевагу рівням художньо-творчої діяльності за такими параметрами: естетична сприйнятливість, естетична спостережливість, розвиненість творчої уяви й образно-художнього мислення; уміння “перевести” образ з одного виду мистецтва на інший, відтворити враження від них у синтезованому образі (ілюстрування літературних, музичних творів на папері, в глині, вишивці тощо); здатність самостійно знаходити несподіване, оригінальне вирішення задуму та відповідні засоби його втілення; прагнення до створення нових естетичних образів.

Результати спостережень за діяльністю студентів, оцінювання їхніх художньо-творчих робіт показали, що рівень розвитку художньо-творчих умінь і навичок у студентів експериментальних груп значно вищий, ніж у контрольних. Застосування методів математичної статистики для обробки результатів педагогічного експерименту підтвердило результативність експериментальної методики.

Досягнуті результати в експериментальній методиці дають підстави рекомендувати Міністерству освіти і науки України, вищим навчальним педагогічним закладам I-IV рівнів акредитації доповнити навчальні плани підготовки вчителя трудового навчання дисциплінами художнього циклу, спрямовуючи їх не лише на розвиток певних технологічних умінь, а й на естетичне, національне і моральне виховання.

Проведене дослідження, звісно, не вичерпує всіх проблем художньо-творчої підготовки майбутнього вчителя трудового навчання. Подальші дослідження, на нашу думку, слід проводити за такими напрямами: підготовка вчителя до розвитку в учнів художньо-творчих умінь і навичок; застосування інформаційно-телекомунікаційних технологій навчання у вищій і середній школі в процесі розвитку художньо-творчих умінь і навичок; використання нових інформаційних технологій навчання (кейс-методика; робота в малих групах; спільне навчання тощо).

Публікації автора:

  1. Сидоренко О.Д. Використання образотворчого мистецтва для формування художньо-творчого розвитку особистості //Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб.наук.пр. У 2-х част. – Ч-1. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2002. – С.319-323.

  2. Сидоренко О.Д.Технології використання малюнка у виготовленні виробів ужиткового мистецтва // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб.наук.пр. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2003.– С.158-164.

  3. Сидоренко О.Д. Особливості художньо-творчого розвитку майбутнього вчителя трудового навчання //Науковий вісник Чернівецького університету. –Чернівці: Рута, 2003 – Випуск 181. – С.172-178.

  4. Сидоренко О.Д. Застосування індивідуального емоційного стану особистості для розвитку її художньо-творчих здібностей //Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб.наук.пр. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2004. – С.185-190.

  5. Сидоренко О.Д., Коломієць Т.Д. Використання комп’ютерних технологій для стилізації малюнків під різні види художньо-творчих робіт //Трудова підготовка в закладах освіти. – №3(33), 2004. – С.33-35. (особистим внеском автора є розробка методики використання комп’ютерних технологій для виготовлення і демонстрування ескізів художньо-творчих робіт)

  6. Сидоренко О.Д. Підготовка вчителя до творчого розвитку учнів на уроках трудового навчання //Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб.наук.пр. Вип.7.– Київ-Вінниця: ТОВ фірма “Планер”, 2005. – С.458-463.

  7. Сидоренко О.Д. Розвиток творчих здібностей майбутніх педагогів у процесі вивчення виробничих технологій //Педагог професійної школи// Зб.наук.пр.– Київ: Наук.світ,2004.-ВипускVI.–С.181-187.

  8. Сидоренко О.Д. Формування естетичних смаків учнів і студентів на заняттях з художньої обробки матеріалів //Професійно-художня освіта України: Зб.наук.праць. – Київ; Черкаси:„Черкаський ЦНТЕІ”, 2003, Вип.II.– С.286-290.

  9. Сидоренко О.Д. До проблеми розвитку творчих здібностей майбутнього вчителя трудового навчання //Молодь, освіта, наука, культура і національна свідомість //Зб.матеріалів Всеукр. наук.-практ.конф., Київ, 27-28 березня 2003р.; У 5-ти т.- К.: Вид-во Європ.ун-ту, 2003. – Т.1. – С.329-331.