56. Заярна Ірина Сергіївна. Російська поезія ХХ століття в контексті діалогу художніх парадигм: типологічна проекція бароко в авангарді та постмодернізмі: дис... д-ра філол. наук: 10.01.02 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2005.
Анотація до роботи:
Заярна І.С. Російська поезія ХХ століття в контексті діалогу художніх парадигм: типологічна проекція бароко в авангарді та постмодернізмі. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук зі спеціальності 10.01.02 – російська література. – Київський національний університет iм. Тараса Шевченка. – Київ, 2005.
У дисертації вперше системно висвітлено особливості типологічної проекції поетичної спадщини доби бароко в російській поезії ХХ ст. (в її авангардній та постмодерністській парадигмах). Доведено наявність як генетичної спадкоємності, безпосередньої актуалізації традиції бароко у творчості представників футуризму, оберіутів, а також у постмодерністській поезії, так і типологічних сходжень у текстах, що належать до літератур, роз’єднаних значним історичним інтервалом.
Типологічні сходження між поетичним авангардом та бароко виявлено в особливостях філософського дискурсу, типах світосприйняття, домінуючому колі образних мотивів, топосів, моделей світу, суголосності творчих стратегій. До спільних характеристик належать: алегоризація художньої мови, порушення нормативності, рух до синтетичних форм мистецтва, тенденція до алегоричного зображення людини.
Багатовимірність типологічної проекції поетичного бароко у творчості постмодерністських авторів дає підстави виокремити масив поетичного необароко. Збіги між поетичним бароко і сучасним необароко виявлено в основних методах характеристики буття, у площині відображення онтологічної проблематики, в актуалізації близьких до барокових моделей світу. Показовим виявляється рух до християнізації, відображений у саморефлексії ліричного суб’єкту. Встановлено, що алегоричні форми інтерпретації біблійного тексту співвідносні з засобами його тлумачення в поезії доби бароко.
Визначено, що важливим показником типологічної проекції літературного бароко в російській поезії ХХ ст. є актуалізація риторичного дискурсу в поетології та художній практиці авангарду. Стилістична парадигма поезії необароко яскраво виявляє збіги з художніми особливостями стилю "кончетто", її тропеїчна система близька до барокових засобів формування "дотепної" мови.
Публікації автора:
Заярная И.С. Барокко и русская поэзия ХХ столетия: Типология и преемственность художественных форм: Монография. – К.: ВПЦ "Київський університет", 2004. – 405 с. (23,5 др. арк.)
Рецензії: Грицик Л.В. Російська поезія ХХ ст. крізь призму традиції бароко //Русская литература. Исследования: Сб. научн. трудов. – Вып. VI. – К.: Логос, 2004. – С.288 – 291; Шестакова Э.Г. О типологии и преемственности художественных форм // Литературоведческий сборник. – Вып. 19. – Донецк: ДонНУ, 2004. – С. 191 – 194; Бєляєва Н.В. Бароко у дзеркалі авангарду та постмодерну // Слово і час. – 2005 . – № 2. – С. 88 – 92.
Заярная И.С. Христианское миропонимание и принципы барокко в поэзии И.Бродского // Православие и культура. – 1996. – №1. – С. 94 –108 (1 др. арк.).
Заярная И.С. Нелинейный текст в современной поэзии: традиции стихотворства барокко // Південний архів. Збірник наукових праць. Філологічні науки. – Херсон, 2002. – вип. XVI. – С. 240 – 244 (0,5 др. арк.)
Заярная И.С. Метафизическая поэзия Елены Шварц: Традиции эстетики барокко// Русская литература. Исследования. Русская литература накануне третьего тысячелетия. – К.: Логос, 2002. – Вып. 3. – С. 65 – 72 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Поэзия И.Жданова в аспекте традиции барокко и авангарда // Науковий вісник Волинського державного університету імені Лесі Українки. – 2001. – № 9. – С. 293 – 297 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Особенности поэтического творчества А.Галича // Південний архів. Збірник наукових праць. Філологічні науки. – 2001. – Вип. XII. – С. 206 – 209 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Библейский канон в контексте традиции барокко в поэзии О.Седаковой // Вісник Луганського державного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Філологічні науки. – 2002. – № 12 (56). – С. 105 – 111 (0,5 др. арк.).
Заярна І.С. "Духовне мандрівництво" в російській поезії постмодернізму як модифікація однієї з універсалій культури бароко// Слово і час. – 2002. – № 6. – С. 22 – 27 (0,5 др. арк.).
Заярна І.С. Діалог культурних контекстів у російській поезії постмодернізму // Літературознавчі студії. – К.: Київський національний університет ім. Тараса Шевченка. – 2002. – Вип.3. – С. 160 – 166 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. "Фигуры интуиции" и "остроумие фигуративное": феномен барокко в современной русской поэзии // Литературоведческий сборник. – Вып. 10. – Донецк: ДонНУ, 2002. – С. 143 – 153 (0.5 др. арк.).
Заярна І.С. Барокові моделі світу в сучасній російській поезії (на матеріалі творчості Д. Бобишева) // Мовні і концептуальні картини світу. Збірник наукових праць. – К.: Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – 2002. – № 7. – С. 165 – 175 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. "Архаические" стилевые течения в русской поэзии конца 90-х годов // Наукові записки Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди. Серія: літературознавство. – 2003. – № 1 (53). – С. 148 – 156 (0,5 др. арк.).
Заярна І.С. Барокова традиція художнього мислення у російській поезії кінця ХХ ст. // Слово і час. – 2003. – № 7. – С. 44 – 56 (1 др. арк.).
Заярная И.С. Поэзия Б.Пастернака в контексте традиции метафизического стиля эпохи барокко // Русская литература. Исследования: Сборник научных трудов. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2003. – Вып. 4. – С. 78 – 92 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Модификация жанрово-стилевой формы эмблемы в русской поэзии конца ХХ века // Вісник Луганського державного педагогічного університету ім. Тараса Шевченка. Серія: Філологічні науки. – 2003. – № 9. – С. 59 – 69 (0,5 др. арк.).
Заярна І.С. Семіотика поетичного мовлення Хлєбнікова у світлі ретроспективи бароко // Вісник (Літературознавчі студії) Київського міжнародного університету. – Вип. 5. – К., 2003. – С. 54 – 67 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Даниил Хармс и барокко: К вопросу о генезисе поэтики обэриутов // Вісник Харківського національного університету ім. В.Н.Каразіна. Філологія. – 2004. – № 607. Вип.39. – С. 90 – 95 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. "Перевернутый мир" и поэтика абсурда в творчестве обэриутов: К вопросу об истоках и традициях // Мовні і концептуальні картини світу. Збірник наукових праць. – К., 2004. – Вип.10. – С. 154 – 163 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Типы и функции экфрасиса в стихотворениях С.И.Пономарева, посвященных духовным святыням Киева // Літературознавчі студії. Збірник наукових праць. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2004. – Вип.7. – С.118 – 123 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Поэтические опыты Василия Каменского: отражение игровой поэтики барокко в словесном экспериментаторстве авангарда // Русская литература. Исследования: Сборник научных трудов. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2004. – Вип. 5. – С. 169 – 180 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Элементы дискурса барокко в поэзии Бенедикта Лившица // Вісник Харківського національного університету ім. В.Н.Каразіна. Філологія. – № 632. Вип.42. – С.323 – 327 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Опыты реконструкции силлабического стихосложения в русской поэзии конца ХХ столетия // Русская литература. Исследования: Сб. научных трудов. – Вип. VI. – К.: Логос, 2004. – С. 197 – 205 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Трансформация средневеково-барочного топоса "человек – мир малый" в поэзии Хлебникова // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика. – 2004. – Вип. 15. – С. 17 – 20 (0,5 др. арк.).
Способы риторического моделирования текстов в поэтическом творчестве русских футуристов как отражение художественной парадигмы барокко // Літературознавчі студії. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2004. – Вип. 10. – С. 104 – 111 (0, 5 др. арк.).
Додаткові публікації:
1.Заярная И.С. Традиции барокко в повестях Н.В.Гоголя // Гоголь и современность (К 185 – летию со дня рождения). Материалы конференции 24-24 мая 1994. – К.: Киевский университет. – 1994. – С.149 – 155 (0,3 др. арк).
2.Современная русская литература: Пособие для студентов университетов. – К.: Логос, 2003. – 328 с. (У співавторстві з Ю.І.Корзовим, Л.І.Шевченко; здобувачеві належить розділ "Поезія" – С. 243 – 326; 4 др. арк.).
Заярная И.С. Поэзия И.Бродского и барокко: к проблеме диалога культур // Русский язык и литература в учебных заведениях. – 1997. – №1. – С. 33 –37 (0,5 др. арк.).
Заярна І.С. Поема В.Майкова "Елисей, или Раздраженный Вакх" та "Енеїда" І.Котляревського. Типологічні риси і жанрово-стильові особливості // Іван Котляревський і світова культура. Збірник наукових праць. – Полтава, 1998. – С.134 – 137 (0,3 др. арк.).
Заярна І.С. Погляд Т.Шевченка на російську літературу XVIII ст. // Шевченкознавчі студії. Збірник наук. праць. – К.: Київський університет ім. Тараса Шевченка, 2001. – С. 46 –53 (0,5 др. арк.).
Заярная И.С. Философские и стилевые тенденции барокко в поэзии В.Кальпиди // Мова і культура. Наукове видання. – 2002. – Вип. 5. – т. IV (1). – С.156 – 164 (0,5 др. арк.).