Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Теорія літератури


Соколова Вікторія Альбертівна. Психологічний компонент ритмомелодики вірша: Дис... канд. філол. наук: 10.01.06 / Волинський держ. ун-т ім. Лесі Українки. - Луцьк, 2002. - 197арк. - Бібліогр.: арк. 175-192.



Анотація до роботи:

Соколова В.А Психологічний компонент ритмомелодики вірша. – Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.06 – теорія літератури. Тернопільський державний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, 2002.

Дисертація присвячена дослідженню психологічного компоненту ритмомелодики вірша. Здійснено аналіз тенденцій розвитку віршознавства ХХ століття, на цій основі вивчення інтонаційних типів поставлено як актуальну віршознавчу проблему. Обґрунтовується необхідність застосування психоаналізу в сучасному віршознавстві, простежується процес актуалізації психологічного компоненту у художніх напрямах модернізму. В дисертації досліджується психологічний компонент ритмомелодики основних напрямів, встановлюється закономірність реалізації психологічних особливостей поета в ритмомелодиці вірша. Теоретично обґрунтовується змістова функція структурних елементів ритмомелодики вірша, пропонується власна класифікація інтонаційних типів версифікації. Домінування певного інтонаційного типу віршування в творчості поета пояснюється його психологічним типом і, відповідно, літературним напрямом. Принципи використання метричних, строфічних, фонічних засобів поетичної мови, інтонаційної інтерпретації поетичного синтаксису розглядаються на матеріалі творчості українських та російських поетів-модерністів. Пропонується класифікація ритмотворчих елементів чотирьох інтонаційних типів поезії на різних структурних рівнях.

Інтонаційна своєрідність поетичного твору зумовлюється психологічними особливостями його автора. Психологічний тип поета реалізується у відповідному напрямі модернізму: інтуїтивний в символізмі, розумовий в сюрреалізмі, емоційний в експресіонізмі, сенсорний в футуризмі. Літературний напрям співвідноситься з певним типом інтонації, у якій виявляється психологічний компонент. Для символізму – це гармонійність, для сюрреалізму – альтернативність, для експресіонізму – максималізм, для футуризму – змагальність. Психологічний компонент виявляється у чотирьох інтонаційних типах: наспівному, говірному, поліритмічному, аритмічному.

Для поетичної творчості символістів характерна значна міра впорядкованості та унормованості на всіх рівнях ритмомелодійної структури. Відступи від класичних метричних, строфічних, синтаксичних норм відзначаються симетричністю, авторською настановою на гармонізацію вірша. Акцентування звукової інструментовки спрямоване на відтворення мелодійної інтонації наспівного типу.

Для говірної інтонації характерне використання класичних метричних форм (у тому числі гекзаметру, елегійного дистиха, логаеда) та їх модифікація: вживання наддовгих розмірів (цезурованих та нецезурованих), різностопних рядків, змінної анакрузи, словоподілів, клаузули, віршових переносів. Активно використовуються канонічні строфічні та жанрові форми, проте з явною психологічною настановою на оновлення канону. Евфонічні засоби не є актуальними у цьому типі інтонації, вірш звучить природно, невимушено.

Максималізм експресіоністів виявляється у створенні інтонаційного типу, в якому повною мірою використовуються всі наявні метричні, строфічні, фонічні, стилістичні форми і засоби та створюються нові, індивідуальноавторські. Прагнення зробити максимально виразним та значимим кожне слово (навіть звук, склад) викликає використання цілого комплексу засобів – пунктуаційних знаків, курсивів, рефренів, поділу слів на частки, графічного підкреслення, звукової інструментовка тощо.

Основною ознакою аритмічного інтонаційного типу є використання акцентного вірша, тактовика, верлібра та деструкція на всіх структурних рівнях: графічна деформація, відмова від пунктуаційних знаків, ненормований синтаксис, астрофічні композиції, специфічне використання евфонічних засобів та какофонії тощо.

На кожному із структурних рівнів ритмомелодики, які досліджувались, визначена наявність форм із найбільшою мірою внормованості та впорядкованості (вони пов’язуються насамперед із наспівним та говірним типом) та зі значними відступами від норми та новостворених форм (вони пов’язуються із поліритмічним та аритмічним типом).

Публікації автора:

  1. Соколова В.А., Вишневська О.А. Рильський – перекладач Блока //Науковий вісник ВДУ. – Луцьк, 1997. – С.133-135.

  2. Соколова В.А. Семантична інтерпретація ритму поезії М.Цвєтаєвої //Науковий вісник ВДУ. – Луцьк, 1997. – С.151-153.

  3. Соколова В.А. Композиція як засіб вирішення теми ліричного твору //Філологічні студії. – Луцьк, 1999. – С.76-84.

  4. Соколова В.А. Аналіз поезії модернізму на інтонаційній основі в шкільному курсі зарубіжної літератури //Науковий вісник ВДУ. – Луцьк, 1999. – С.104-107.

  5. Соколова В. А. Психологічний компонент ритмомелодики М.Семенка //Проблеми славістики. – Луцьк: Вид. Волин. обл. типографії. – 2002. – № 4. – С.35 – 39.

  6. Соколова В.А. А.Блок и официальная пропагандистская поэзия в период первой мировой войны //Документально-художня проза про першу світову війну. – Луцьк, 1994. – С.106-113.

  7. Соколова В.А. Художественная функция некоторых ритмообразующих средств в стихах М.Цветаевой, посвященных Пушкину //Материалы Пушкинской научной конференции. – К., 1995. – С.120-122.

  8. Соколова В.А., Балабуха Н.В. Технологія використання прийому співставлення оригіналу та перекладів поетичних творів при вивченні зарубіжної літератури на факультетах слов’янської та іноземної філології //Матеріали міжнародної науково-практичної конференції “Педагогічна технологія у сучасному вузі”. – Луцьк, 1995. – С.43-44.

  9. Соколова В.А. Модель виконавського аналізу ліричних творів //Матеріали ХLII наукової конференції професорсько-викладацького складу і студентів Волинського державного університету ім.. Лесі Українки. Частина ІІ. – Луцьк, 1996, - С.186-187.