Результати дослідження принципів структурної організації лірики Анненського на різних її рівнях дають підстави зробити такі висновки. З огляду на те, що структура художнього твору є надзвичайно складним переплетенням різноманітних прийомів і засобів організації тексту, що охоплюють весь спектр поетологічних проявів, констатуємо, що структурна поетика дозволяє використовувати різні підходи до аналізу лірики, у тому числі й такі, які не застосовувалися щодо творчості Анненського або застосовувалися лише частково. Принципи циклоутворення в ліриці Анненського істотно відрізняються від загальних тенденцій розвитку цього процесу в російської поезії. Якщо для більшості сучасників поета провідним чинником циклоутворення була щоденниковість, то в основу структурної організації "Кипарисового ларца" покладено ідею зв'язку й відповідності речей і явищ світу. Між віршами певного циклу й поетичної книги загалом встановлюються відношення додатковості й референтності. Вони виявляються в тому, що семантика циклічної єдності не є рівною сумі значень творів, що її складають, а формується на основі їхнього синтезу. Окремий вірш у цій системі зберігає власну структурну цілісність, але одночасно формує й цілісність більш високого рівня, перетворюючись на її невід'ємну частину. У сфері суб'єктної структури Анненський трансформував традиційні форми вираження суб’єктності, розширив суб'єктні межі ліричного тексту. Це уможливило утвердження в ліриці новаторського феномена інтерсуб’єктного "Я", в якому синкретично присутні різноманітні інтенції, голоси й точки зору, що водночас відкрило можливості для реалізації складних діалогічних зв'язків на внутрішньотекстовому й позатекстовому рівнях. Поетичний простір творів Анненського, з одного боку, наділяється конкретністю й множинністю проявів, у ньому змішуються фізичні й психологічні характеристики відкритості й замкнутості, руху по вертикалі й звуження/розширення по горизонталі. З іншого боку, він набуває, поряд з фізичною предметністю деталей, символічного значення, виражаючи основні константи світоглядної позиції автора. У ліриці Анненського послідовно проведено ідею щодо простору буття як віддзеркалення людської душі, "неподільності" й "незлитості" ліричного "Я" і світу "Не-Я". Анненський не належить до числа поетів, чиє новаторство лежить "на поверхні" тексту, однак кардинальні перетворення, які він здійснив у сфері поетичної образності, у жанрово-строфічній та інтонаційно-синтаксичній організації вірша, викликали суттєві зміни в розвитку російської ліричної традиції. Образний лад лірики Анненського ґрунтується на принципах асоціативного символізму, тобто на відповідності психологічного стану людини конкретному світу речей. У структурі художнього образу Анненський використовує прийом трансформації предметних ознак у символічні, принцип синестезії, заміну словесної номінації явища його перифрастичним багатоплановим описом, оксюморонні характеристики. Звертаючись до класичних строфічних форм (сонет, рондо, романсний вірш, станси), поет відступає від загальноприйнятих канонів за рахунок введення змін переважно в змістову сферу вірша, що надалі спричиняється до зовнішньо-жанрових змін, але не порушує загальної внутрішньожанрової гармонії твору. Загалом аналіз принципів структурної організації лірики Анненського свідчить про глибинне новаторство його поетики, відкриття винятково продуктивних і перспективних шляхів розвитку лірики ХХ століття. Це виразилося в її тяжінні до ускладненої асоціативності, драматизації віршованого мовлення, суб'єктній багатоплановості, предметній конкретності й психологічній насиченості поетичного образу, інтонаційно-синтаксичній розмаїтості, передачі через дискретну картину світу й матеріалізацію проявів внутрішнього життя дисгармонійного світовідчуття сучасної людини. |