Анотація до роботи:
Пастеляк Н. В. Поемність в українській фортепіанній музиці першої половини ХХ ст., як принцип художнього мислення. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17. 00. 03. – Музичне мистецтво. - Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. - Львів, 2009. У дисертаційному дослідженні прослідковано еволюцію формування жанру літературної поеми у світовій літературі, окреслено поняття поемності та її місце в історії українського мистецтва як однієї з домінант національного художнього мислення, визначено засади поемності як однієї з основоположних засад романтичної музично-інструментальної творчості та їх трансформацію, як специфічної особливості українського фортепіанного мистецтва. В основу аналізу покладено оригінальну концепцію – взаємозумовленість характерних рис літературної поеми та їх взаємозв’язку з формуванням вільних форм поемного типу (власне поема, а також одночастинна соната, фантазія, балада, експромт, легенда, Konzertstueck, цикл мініатюр) у західноєвропейській та українській музиці. Визначено принципи поемного розвитку, образно-тематичні характеристики, зумовлено відбір засобів музичної виразності. Розгляд рис поемності здійснено на зразках фортепіанної творчості Б. Лятошинського, Л. Ревуцького, Я. Степового, В. Косенка та галицьких композиторів: С. Людкевича, В. Барвінського, Н. Нижанківського, зроблено узагальнення та порівняння пріоритетних засад поемності у творчості кожного з названих митців. |