Унікальність ДМШ у системі естетичного виховання полягає в тому, що в ній закладено об’єктивну можливість кожному вихованцю включатись у різноманітні взаємопов’язані й обов’язкові в навчально-виховному процесі види музичної діяльності, а сам процес орієнтований безпосередньо на залучення школярів до музичного мистецтва. Водночас дитячі музичні школи за основним призначенням є школами загального естетичного виховання. Тому в дисертації розглянуто педагогічні засади саме естетичного виховання в умовах ДМШ, визначено критерії естетичної вихованості, специфічні для ДМШ доцільні методи діагностики вихованості, розроблено методику естетичного виховання учнів у класі індивідуального музичного інструмента. Особливості змісту й організаційної структури навчально-виховного процесу визначили основні критерії естетичної вихованості учнів ДМШ, а саме: сприймання музичного мистецтва, здатність до виконавської інтерпретації музики, інтерес до музичного мистецтва та соціокультурний компонент діяльності, які співвідносяться iз загальновживаними у педагогічній теорії критеріями – когнітивним, мотиваційно-ціннісним та діяльнісним. Експериментальне дослідження естетичної вихованості учнів ДМШ на етапі констатувального експерименту з’ясувало, що її реальний стан не відповідає потенційним можливостям виховного процесу в цих осередках культури, зокрема: недостатньо реалізуються положення, закладені в чинних навчальних програмах ДМШ, про змістову специфіку ДМШ як закладу насамперед естетичного виховання. Так, навчальні завдання, традиційна спрямованість навчального процесу в класі музичного інструмента орієнтується на досягнення суто виконавських навичок і публічній їх демонстрації. Істотним і поширеним недоліком є відсутність емоційного чинника на уроках сольфеджіо і музичної літератури. За означеними вище критеріями виявлено й обґрунтовано три рівні естетичної вихованості учнів ДМШ: високий (творчий), середній (репродуктивний) та початковий (ситуативний). У дисертації розроблено педагогічні засади, на яких має відбуватися процес естетичного виховання в ДМШ і які зумовлені їх специфікою як шкіл естетичного виховання: - єдність навчання музики та виховання засобами музичного мистецтва; - опора у визначенні змісту на природу музики як мистецтва інтонованого смислу, що має забезпечити здійснення оптимального естетичного впливу на особистість; - реалізація напрямів освоєння інтонаційної природи. Важливою умовою є координація змісту діяльності учнів у процесі освоювання всіх обов’язкових дисциплін – музичний інструмент, сольфеджіо, музична література, хоровий спів; постійне апелювання в процесі опанування одних предметів до знань, здобутих учнями на заняттях інших предметів; - координація індивідуальних, групових, колективних форм уроків та позаурочної діяльності; - збагачення традиційних методів навчання музики методами загальнопедагогічними, спеціально спрямованими на розвиток творчих засад, самостійності мислення, ціннісної позиції; - організація змісту дитячої діяльності у такий спосіб, коли загальнокультурний розвиток є пріоритетним, а технічно – виконавські навички підпорядковані вирішенню художніх завдань; - посилення соціокультурного забарвлення дитячої творчості, орієнтація на пробудження у школярів ініціативності до просвітницької діяльності; виховання потреби у мистецькому спілкуванні та творенні власного художнього оточення. Дослідження підтвердило вихідну гіпотезу про те, що ефективність естетичного виховання школярів ДМШ підвищиться, якщо у навчанні гри на інструменті відбудеться переакцентуація з суто дидактичних вимог навчання на: - підпорядкування технічних вимог розвитку виконавського апарату загальнохудожньому і ширше – духовному розвитку особистості; - координацію змісту й організаційних форм усіх видів музичної діяльності, специфічної для ДМШ; - спрямованість виховного процесу на формування соціокультурного контексту занять музикою. Результати дослідження дали можливість уточнити специфіку навчально-виховного процесу в сучасній дитячій музичній школі. Вона полягає в органічному поєднанні індивідуальної форми занять музичним мистецтвом з груповою та колективною. Результати впровадження розробленої методики продемонстрували позитивну динаміку естетичної вихованості учнів ДМШ, значна частина яких підвищила свої рівні вихованості за критеріями, розробленими нами для діагностики, що є доцільними відносно ДМШ. Аналіз естетичної вихованості школярів довів, що для дітей, особливо тих, хто досяг вищого (творчого) рівня вихованості, або перейшов з початкового (ситуативного) на середній (репродуктивний) рiвень, музика і власна музична діяльність поступово перетворюється на особистісну цінність, що впливає на життя i творчість учня. Реалізація виховного потенціалу програмних музичних творів оптимізувалась завдяки удосконаленню сприймання, виконавської інтерпретації, розширенню світогляду учнів, широкому залученню до художньої творчості учнів ДШМ у концертах, конкурсах, бесідах, слуханнях і переглядах радіо-телевізійних передач. Завдяки координації уроків індивідуального музичного інструмента та занять з сольфеджіо, музичної літератури та хорового співу основні положення запропонованої методики на перелiчених вище педагогічних засадах можуть використовуватись у викладанні практично всіх музичних дисциплін у ДМШ. Для реалізації завдань естетичного виховання в ДМШ використовувались групи методів: творчого діалогу; зацікавлення і збагачення сприймання й інтерпретації музичних творів; спонукання до самостійного вибору та регулювання соціокультурної діяльності. Обґрунтовано форми виховної роботи з учнями на уроках (індивідуальних, групових, колективних) і в позаурочній діяльності, зміст яких визначається співтворчістю педагога і учня, спрямованістю на виховання школяра-творця. Результатом таких уроків зі спеціальності є готовність учня до концертних виступів, участі в позаурочній та просвітницькій діяльності. У нього виховано потребу до самоосвіти і самовиховання. Виконане дослідження не вичерпує розв’язання всього кола проблем естетичного виховання учнів ДМШ. Перспективи подальшого дослідження вбачаємо у вивченні питання інтеграції змісту всіх мистецьких дисциплін, визначення змісту позаурочної роботи в ДМШ, виховання готовності учнів до концертних виступів, здатності до просвітницької діяльності. |