Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психолгія. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2006.
Дисертаційна робота присвячена вивченню особливостей інтерпретаційної активності учнів молодшого шкільного віку відносно музичних текстів. Музичний текст являє собою авторську експлікацію особистісних переживань і думок, втілену в музичну тканину твору, вихідна природа якого є інтонаційною. Особистісно-цілісна природа явища інтерпретації має історію свого становлення, яка виявляється в онтогенетичних особливостях розуміння та інтерпретації музичного художнього твору.
В дослідженні встановлені психологічні характеристики особистості учня, пов’язані з рівневою структурою інтерпретації музичного тексту. Здійснений кореляційний аналіз дозволив виділити особистісні кореляти успішності інтерпретації музичного твору.
В результаті розробленої спеціальної програми тренінгового навчання, спрямованої на формування у молодших школярів готовності до інтерпретування музичного тексту, встановлено психологічні засоби, засвоєння і використання яких забезпечує досягнення суб’єктного рівня інтерпретації, зокрема (аналіз, моделювання, рефлексія власних переживань).
Існуюча в сучасній освіті практика передачі молодшому поколінню змісту музичного мистецтва не забезпечує розвитку в учнів настановлення на цілісну інтерпретацію.
Встановлено, що в процесі сприймання, переживання та інтерпретації музичного тексту велике значення має наявний у суб’єкта досвід. Отримані в роботі результати, засвідчують, що наявний у молодших учнів досвід взаємодії з музичними творами, є недостатнім і поверховим.
Спроможність інтерпретувати музичний текст є інтегральною особистісною здібністю особи. Вона, по-перше, розвивається в контексті актуальних потреб індивіда, які обумовлюють його відношення зі світом. По-друге в контексті специфічних психологічних дій, властивих суб’єкту музичної інтерпретації (гра, сприймання казки, зображувальна діяльність).
Встановлено наступні рівні розвитку інтерпретації музичного тексту : 1)Формально-описовий; 2) Емоційний; 3) Конструктивний рівень;
4) Суб’єктний; .
Встановлено психологічні характеристики особистості, пов’язані з рівневою структурою інтерпретації музичного тексту. Здійснений кореляційний аналіз дозволив виділити особистісні кореляти успішності інтерпретації музичного твору. Виявлено психологічний зміст та рівневу організацію процесу інтерпретації музичного тексту в молодшому шкільному віці.
В результаті впровадження програми тренінгового навчання, спрямованої на формування у молодших школярів готовності до інтерпретування музичного тексту, виокремили психологічні засоби, засвоєння і використання яких забезпечує досягнення суб’єктного рівня інтерпретації (усвідомлення естетичних переживань, створення власних емоційних образів, рефлексія, взаємодія, спонтанність активності). Експерименатльно доведено, що успішність інтерпретації досягається за рахунок застосування психологічних засобів і позитивно корелює з особистісними властивостями індивіда, зокрема системою цінностей та Я образом.
Підтверджено, що застосування у складі навчально-тренінгової програми прийомів моделювання, імпровізації, рольової гри, тілесної терації, релаксації сприяє глибшому усвідомленню та інтерпретації художнього змісту музичного твору.
Виконане дослідження, безумовно, не охоплює все коло актуальних проблем співвідношення вікових, особистісних змінних і успішності інтерпретації музичних текстів. Перспективи подальших досліджень являють собою такі питання, як взаємовідношення когнітивного й афективного компонентів у процесі інтерпретації художньої дійсності, ролі творчої уяви в даному процесі, а також вікові особливості і специфіка формування художньої свідомості на етапі раннього онтогенезу.
Публікації автора:
а) Статті у наукових фахових виданнях:
Пономаренко Я.Г. Гра у сприйнятті музики // Проблеми загальної та педагогічної психології. Зб. наукових праць Інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка – К.,2005. Т.VII, вип. 1 – С. 243-250.
Пономаренко Я. Г. Музичне висловлювання як предмет сприйняття // Проблеми загальної та педагогічної психології. Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка – К., 2005. Т. VII, вип. 2 – С. 173-179.
Пономаренко Я.Г. Значення естетичного сприйняття у практичній психології // Проблеми загальної та педагогічної психології. Зб. наукових праць Інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка – К.,2005. Т.VII, вип. 3 – С.263-267.
Пономаренко Я. Г. Особливості музично-естетичного розвитку школярів // Актуальні проблеми психології. Екологічна психологія. Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка – К., 2005. Т. VII, вип. 4 – С. 294-300.
Пономаренко Я. Г. Співвідношення сприйняття і переживання у слухача класичної музики // Проблеми загальної та педагогічної психології. Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка – К., 2005. Т. VII, вип. 4 – С.226-231.
Пономаренко Я. Г. Роль уяви в інтерпретації художнього твору // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С.Костюка 60 років / За ред. С.Д.Максименка – К.: Нора-прінт, 2006. – Вип. 25. – С. 415-427.
б) Тези доповідей на науково-практичних конференціях:
Пономаренко Я. Г. Творчі аспекти інтерпретації художнього твору // Творчий потенціал особистості: проблеми розвитку та реалізації. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції – К.: ЕКМО, 2005. – С. 256-258.
Пономаренко Я. Г. Творча гра, як засіб інтерпретації діяльності молодшого школяра // Творчість, як засіб особистісного росту та гармонізації людських стосунків. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції – Київ – Житомир: Державний фонд фундаментальних досліджень МОН України, 2005. – С. 124-125.