У нашому дослідженні була обґрунтована методика навчання усного монологічного мовлення студентів мовних спеціальностей середнього ступеня ВЗО з використанням автентичних художніх фільмів. Теоретичні та практичні результати дослідження дали підстави зробити такі висновки. 1. Ефективне формування у студентів іншомовної комунікативної компетенції значною мірою залежить від раціонального використання відеофонограми, яка виконує інформаційну, керуючу, контролюючу та виховну функції у навчальному процесі з іноземної мови у ВЗО. 2. Основними психологічними характеристиками породження монологічного мовлення є організованість, розгорнутість, довільність, послідовність, які реалізуються в таких якісних характеристиках монологічного висловлювання як логічність, тематичність, iнформативнiсть, інтенцiональнiсть, ситуативність, модальнiсть, вмотивованiсть, зверненiсть, у той час як найбільшої значущості в процесі іншомовного мовлення набуває повноцінне функціонування механізму випереджуючого синтезу й оперативної пам’яті. 3. Найпоширенішими композиційно-мовленнєвими формами монологу, за результатами інтерпретації даних лінгвістики, аналізу дискурсу автентичних художніх фільмів, згідно з чинною програмою для третього курсу, є міркування з елементами переконання, опису, розповіді, повідомлення, оцінки. 4. Принципами відбору автентичних художніх фільмів для навчання монологічного мовлення студентів мовних спеціальностей середнього ступеня ВЗО в ході дослідження визначено такі: морально-естетичний вплив на глядача; врахування відповідності вокабулярно-семантичного рівня студентів та вокабуляра автентичного художнього фільму; наявність соціоінокультурної інформації у фільмі та кореляція з обізнаністю студентів про неї; режисерська та виконавська довершеність; жанрова різноманітність; значущість для пізнання національної культури; відображення у фільмі специфічних національних проблем; відповідність або невідповідність тематиці, яка запропонована чинною програмою з практики усного та писемного мовлення. 5. Робота з художніми фільмами уможливлює навчання монологічного мовлення, коли студенти говорять переважно в ролі однієї із дійових осіб після перегляду фільму під час демонстрації фрагмента; говоріння під час перегляду фрагментів фільму не в ролі дійової особи фільму; спонтанного, непідготовленого мовлення після перегляду художнього фільму під час обговорень та дискусій з використанням монологів різних видів. 6. Опанування студентами вміннями продукувати монологи забезпечує оволодіння основними композиційно-мовленнєвими формами монологу і передбачає формування таких загальних умінь: умінь реалізовувати комунікативний намір адекватно завданню та умовам спілкування, умінь логіко-композиційної побудови висловлювання у відповідності до виду монологу, умінь комбінувати декілька композиційно-мовленнєвих форм у висловлюванні та спеціальних умінь, виділених на основі відповідних структурних компонентів і комунікативних дій, що складають компетенцію комунікантів монологічного мовлення. 7. Етап удосконалення загальних умінь відповідає етапу навчання репродуктивного частково детермінованого мовлення. Етап формування і вдосконалення спеціальних умінь вiдповiдає етапові навчання репродуктивного та продуктивного частково детермінованого мовлення. Етап розвитку як загальних, так і спеціальних умінь продукування монологів різних композиційно-мовленнєвих форм передбачає навчання продуктивного мінімально детермінованого мовлення. 8. Комплекс вправ для навчання монологічного мовлення, в якому передбачено п’ять груп вправ, що відповідають вимогам комунікативності, чіткості інструкцій, наявності зворотного зв’язку та поступового нарощування труднощів, виконується після перегляду всього художнього фільму. Перша група умовно-комунікативних вправ забезпечує навчання рецепції в поєднанні з репродукцією. В умовно-комунікативних вправах другої групи відбувається перехід до розвитку вмінь репродуктивно-продуктивного мовлення з опорою на фрагмент відеофонограми. Вправи третьої групи є умовно-комунікативними, продуктивними, частково детермінованими. Четверта група вправ має комунікативний характер – це продуктивні, частково детерміновані вправи, спрямовані на розвиток умінь продукувати монологи з елементами різних композиційно-мовленнєвих форм. П’ята група комунікативних вправ спрямована на формування вмінь продуктивного недетермінованого мовлення. Ця група завершує процес навчання композиційно-мовленнєвих форм монологу в циклі занять на рівні самостійного продукування монологічних висловлювань. 9. В основі створення моделі занять з використанням художніх фільмів і навчальних друкованих матеріалів лежать розроблений комплекс вправ та методика роботи з фільмами. У першій моделі навчанню усного монологічного мовлення перегляду художнього фільму та вправлянню на його основі передує опрацювання друкованих матеріалів. У другій моделі – навпаки, опрацювання друкованих текстів відбувається лише після перегляду художнього фільму та вправляння на його основі. У моделях передбачено розподіл занять на три частини з такими основними завданнями: репродуктивне частково детерміноване мовлення, репродуктивне та продуктивне частково детерміноване мовлення, продуктивне мінімально детерміноване і недетерміноване мовлення. 10. Експериментальне навчання із застосуванням перехресного експерименту двох наборів студентів у двох циклах занять за запропонованими моделями, спрямоване на виявлення ефективнішої з двох розроблених моделей навчання монологічного мовлення студентів мовних спеціальностей середнього ступеня ВЗО, довело ефективність обох моделей навчання усного монологічного мовлення. Проте більш раціональною виявилася перша модель: в ній перегляду художнього фільму та вправлянню на його основі передує опрацювання друкованих матеріалів і виконання відповідних вправ. Це пояснюється перевагою в студентському віці логічних операцій у порівнянні з уявою та емоціями і концентрацією в друкованих матеріалах і вправах, виконуваних на їх основі, лексичних одиниць і виучуваних видів монологів, дії студентів з якими активізуються. 11. Основним підсумком нашого дослідження є розробка методики використання автентичних художніх фільмів для навчання усного монологічного мовлення та побудова моделей циклу занять; створення комплексу вправ для формування вмінь усного монологічного мовлення у студентів мовних спеціальностей середнього ступеня ВЗО з використанням художніх фільмів. Проведене дослідження не претендує на остаточне вирішення проблеми навчання усного монологічного мовлення з використанням автетичних художніх фільмів, необхідне подальше теоретичне дослідження цієї проблеми. |