Анотація до роботи:
Ломакін А.О. Наскрізні теми, мотиви та образи у художній прозі М.О.Некрасова. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.02 – російська література. – Дніпропетровський національний університет, Дніпропетровськ, 2006. Дисертація присвячена виявленню образно-тематичних констант у художній прозі М.О.Некрасова. Дослідження вперше дає можливість позбутися суто ідеологічних оцінок повістей та романів М.О.Некрасова, переглянути існуюче уявлення про їх низький художній рівень. Вивчення образно-тематичних констант у прозі письменника допомагає встановити місце й роль некрасовської прози в літературному процесі тієї пори. Романи Некрасова стали прообразом „масової” літератури й були розраховані на найбільш широке коло читачів. Задум Некрасова-видавця в тому і полягав, щоб число читаючої публіки ставало більшим, збільшувалася передплата його журналу, і в цьому могли б допомогти романи, які завжди привертали увагу читачів. Роман замислювався письменником як твір, призначений для розваги й у той же час для освіти читача. Він знайомив з різними боками російського життя, що відповідало завданням „натуральної школи”, яка вперше показала побут російського міста, його мешканців, його особняки й горища, а також інші країни, їхню природу й людей, які їх населяють. Разом з тим Некрасову не вдалося все-таки створити вершинні зразки роману. Зрозуміло, його белетристика багато в чому вразлива, однак до неї не можна застосовувати вимоги, які висуваються до кращих творів російської літератури. Некрасов звертався до вирішення менш складних проблем, говорив про залежність долі людини від її соціального й матеріального становища, від суспільних умов. Але намічені ним теми, деякі мотиви його прози не тільки стали надбанням його власної поезії, але й усієї подальшої літератури, розроблялися в її кращих творах. У цьому сенсі проза Некрасова виконувала основні функції белетристики: у ній знайшли своє відображення найбільш важливі проблеми, які пізніше були розвинені й розроблені в російському романі; використовувалися деякі шаблони, але разом з тим знайдені й нові рішення, а також прокладені шляхи для закріплення й розвитку в літературі вже досягнутого. |