Капленко Оксана Миколаївна. Наративні структури в українській авангардній прозі 20-х років XX століття : дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / НАН України; Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка. - К., 2005.
Анотація до роботи:
Капленко О. М. Наративні структури в українській аванґардній прозі 20-х років ХХ століття. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.01 – українська література. – Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка НАН України. – Київ, 2005.
Дисертація присвячена дослідженню художнього світу української аванґардної прози, представленої творами Майка Йогансена, Гео Шкурупія, Леоніда Скрипника, Юліана Шпола, Дмитра Бузька, Андрія Чужого. Головну увагу приділено з’ясуванню закономірностей художньої специфіки явища аванґарду у рамках літературного процесу 20-х років ХХ століття крізь призму наратологічних інстанцій, зокрема наративної структури. Це уможливило висвітлення національних варіантів вирішення проблеми авторської інтервенції у площину художнього тексту, а також способів організації оповідної структури.
Доведено, що на рівні авторської наративної структури художні тексти демонструють максимальне скорочення дистанції між інваріантами суб’єкта художнього мовлення. Знаковий рівень наративу характеризується вільною, неканонічною організацією подієвості, що дозволяє говорити про деструктивні процеси у середовищі аванґардної оповіді і визначати шляхи їх досягнення.
Публікації автора:
Капленко О. М. Образ автора в українській аванґардній прозі: варіант М. Йогансена // Літературознавчі обрії. Праці молодих учених України. – Вип. 4. – К.: Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, 2003. – С. 36-40 (0,4 др. арк.).
Капленко О. М. Наратив як модель світу: структурна побудова і проекція на художній текст // Слово і час. – 2003. – № 11. – С. 10-16 (0,5 др. арк.).
Капленко О. М. Особливості наративної стратегії у романі Леоніда Скрипника “Інтелігент” // Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету імені Миколи Гоголя. Філологічні науки. – Ніжин, 2003. – С. 76-80 (0,5 др. арк.).
Капленко О. М. Роман Гео Шкурупія “Двері в день”: скорочення дистанції між автором і наративом // Літературознавчі обрії. Праці молодих учених. – Вип. 5. – К.: Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, 2004. – С. 26-32 (0,5 др. арк. ).
Капленко О. М. Роль національного компоненту у романі нової конструкції “Арсенал сил” Гео Коляди // Література та культура Полісся. – Вип. 27. Регіональна історія та культура в українському та східноєвропейському контексті. – Ніжин, 2004. – С. 3-9 (0,5 др. арк.).
Капленко О. М. Екстремальність як ознака аванґардного наративу // Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Філологічні науки, 2004. – С. 125-130 (0,5 др. арк.)
Додаткові публікації:
Капленко О. М. Майк Йогансен у контексті та перспективі. Рецензія на кн.: Мельників Р. Майк Йогансен: Ландшафти трансформацій. – К.: Смолоскип, 2002. – 156 с. // Слово і час. – 2002. – № 11. – С. 86-87 (0,2 др. арк.).
Капленко О. М. Реабілітовані часом. Рецензія на кн.: Йогансен М. Вибрані твори. – К.: Смолоскип, 2001. – 516 с. // Сучасність. – 2003. – № 1 (0,2 др. арк.).
Капленко О. М. Перші кроки вітчизняної наратології. Рецензія на кн.: Ткачук О. Наратологічний словник.– Тернопіль: Астон, 2002. – 173 с. // Слово і час. – 2003. – № 12. – С. 81-84 (0,3 др. арк.).
Капленко О. М. Наративний дискурс: сучасна інтерпретація // Мова. Культура. Бізнес. Вип. 2. – К.: Правові джерела, 2004. – С. 35-41 (0,3 др. арк.).