Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


3. Андросова Дарія Володимирівна. Мінімалізм в музиці: напрямок і принцип мислення: дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Андросова Дарія Володимирівна. Мінімалізм в музиці: напрямок і принцип мислення. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за фахом 17.00.03 – музичне мистецтво. – Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, Київ, 2005.

Дисертація присвячена актуальним питанням стильової типології композиторської та виконавської творчості в зв’зку із особливостями напрямку мінімалізму. Останній визначився у самостійній методологічній якості в кінці ХХ ст., витоки якого мають місце в більш ранній період. В межах даної роботи узагальнюються відомості щодо попередників мінімалізму ХХ ст., спеціально виділена проблема виконавського виявлення цього методу не тільки як подання творів композиторів-мінімалістів (у тому числі це композиції Л. Корі, Д. Терзакіса та ін., вперше виконаних в Україні автором дослідження), але і як концепція виконання окремих творів музичної класики.

В роботі пропонується розуміння мінімалізму як «мінімалізації композиції», що узагальнює такі полюси його виявлення, як «понадстислі форми» та тривалості «репетитивної» музики, в основу якої покладене архетипово-сутнісне вираження. Виявлені ознаки механізму музичного мінімалізму втілюються введеним автором дослідження терміном «емансипація консонансу», за яким стоїть уявлення про поставангардні перетворення музичної творчості в кінці ХХ – на початку ХХІ ст. Маються на увазі стилістичні цитати із типово варваристсько-експресионістської музики минулого століття, що подаються із ефектом змістовного «прояснення», тим самим семантично «емансипуючи» консонанс, який складав нереалізований потенціал «емансипованого дисонансу» модерністсько-авангардного мистецтва ХХ ст. Репрезентація мінімалістського музичного феномену у єдності його витоків, класичних зразків і часткових втілень його ознак, у відмінностях композиторського і виконавського тлумачення дозволяє вийти на характеристику напрямку мінімалізму як художнього принципу, в паралелі до феноменологічно-філософської «економії мислення» і трактуванні того значення в проекції «неоплатонізму» в музику.

Виконане дослідження, зокрема класики творчості мінімалістів Дж. Адамса, Т. Райлі, Ф. Гласса, Ф. Ржевського, дозволило виділити базові стильові показники цієї музики. Знайдені ознаки мінімалістської стилістики спостерігаються в творчості різних авторів, сучасників вищеназваних та їх попередників, які працювали в інших стильових умовах (А. П’яццолла, Е. Вангеліс, ін.). Визначено аналогії до мінімалістського методу в деяких педагогіко-виконавських установках школи І. Філіппа та творчих здобутках піаністів Г. Гульда, М. Полліні та інших.

Мінімалізм як метод і художній напрямок, що одержав висвітлення в мистецвознавчій літературі, в межах зробленого дослідження отримав апробацію не тільки у взаємодії з іншими течіями – примітивізмом-символізмом-експресіонізмом в музиці (В. Холопова, П. Поспєлов), з абстракціонізмом та концептуалізмом в образотворчому мистецтві (Е. Стрікленд, Л. Рейнгардт), але як іманентна ознака музичного виявлення в різних сферах творчості – композиторської та виконавської.

Культурологічний контекст розгляду мінімалізму в його музичному вираженні, здійснений в рамках даної роботи, дозволив виявити певну закономірність художньої обмежувальності мінімалізму, що має паралель у «економії мислення» феноменологічних підходів сучасного наукового знання. Апробацію в аналізах отримала прийнята в мистецтвознавстві точка зору на символістський шар творчості кінця XIX – початку ХХ ст. як на виток мінімалістського підходу. Узагальнення вказаних положень дозволило зробити наступний висновок про механізм мінімалістської творчості: «мінімалізація композиції», «емансипація консонансу».

В образотворчому мистецтві, в літературі вказаний механізм «мінімалізації композиції» створював умови для «дифундування» художньо-самостійних сфер та прикладної, позахудожньої творчості. Звідси «концептуальність-феноменологічність» цього примітивістського різновиду творчої діяльності.

Спостереження прояву мінімалістських тенденцій в ідеальній сфері музики дозволило сформулювати першоцивілізаційну єдність професійного-сакрального-популярного як таку, що притаманна музичній якості смислу мінімалістської творчості. Музичний мінімалізм, згідно виконаним аналізам, претендує на одухотвореність вираження, – у порівнянні із стилістично аналогічними виходами в зображальній творчості, в словесно-конструктивних побудовах.

Як випливає з узагальнень аналізів музики класиків мінімалізму, музичні архетипи «дематеріалізують» семантику – в силу її включеності в елементарні символи (точки-кола, дуги, лінії), що складають музичну фактуру. Відповідно, в музичному мінімалізмі знаходимо концентрацію сакральності, яка не є очевидною в інших сферах буття даного типу художнього мислення.

Архаїчно-релігійні та християнські корені музичного мінімалізму стають помітними в аналізі виконавських інтерпретацій класичних творів – Ф. Шуберта, Л. Бетховена. В них виділяються архетипові структури-змісти остинатних конструкцій, ігрових фігур, які містять передчуття мінімалістської репетитивності.

Подібне бачення перетинів музики мінімалізму з іншими стилями-напрямками «відсторонює» в сприйнятті контрастні (за Б. Асаф’євим) побудови, тим самим «нейтралізуючи» виявлення тотожніх проведень тем-образів. Поза ж вказаної антитетичності художня асоціативність музично-процесуальної виразності не діє: репетитивність є «перенесенням» того ж самого, а не тотожність одне іншому. Так теорія мінімалізму, згідно даних аналізу, створює вихід на теорію непроцесуальної символічної музики, високий зміст якої втілює піфагорейська ідея гармонії сфер.

Підкреслюємо особливого роду оформленість-окультуреність виразу в мінімалізмі – можливо, саме тому мінімалізм визначився у так званій «невиразній» музиці. І якщо в книзі Д. Житомирського, О. Леонтьєвої та К. Мяло, присвяченій «авангарду», мінімалізм безпосередньо пов’язується із «медитативною» музикою і визначається як результат «паломництва в країну Сходу та магії», то проведене дослідження вносить суттєві уточнення. А саме: мистецтво «мінімалізації», яка зосереджує надлюдське-ідеальне у сукупній художності вираження, і є статика, що позбавлена предметної виразної конкретики, пов’язаної з людською суб’єктивністю. Таким є приклад Етюду Л. Корі, в якому спостерігається трансплантація прийому заради нього самого як виявлення чистоти культури професійних ігрових пальцевих рухів з «абсолютною лінійністю» фактури, що протистоїть фактурній об’ємності традиційної музики.

Музичний світ неодноразово демонстрував оновлення культурних завалин життя через «спрощення», через заперечення фахових понадускладнень на користь звертання до елементарних витоків мислительно-творчих механізмів. Мінімалізм кінця ХХ ст. віддзеркалює дану установку. Саме цей методологічний аспект визначив іншу назву мінімалізму, що отримала поширення у Англії та США: «primary structures» – «первісні структури». Зроблені в дисертації аналізи вказують на конструктивно-ідеалізуючий смисл цієї первісності в мінімалістській музиці.

Аналіз творів мінімалістів показує, що витоки цього напрямку мають місце, перш за все, в європейській старохристиянській традиції. Остання, за логікою історичної змінності ідей-стилів, опиняється дієвою на початку ХХІ століття, будучи підготовленою периферійними лініями художнього розвитку попередніх двох століть. Нова серйозна простота першохристиянської гімнічності запліднила емоційний тонус радісності, котрий відрізняє специфіку мінімалізму в музиці. Безумовно, останню неможливо виводити з медитативності східної традиції.

Визначаємо світоглядно-філософську установку музичного мінімалізму як виявлення неоплатонізму в мистецтві. Вирішальним показником тут висувається принцип «типологічних тривіальностей» в музиці мінімалістів. Серйозною ж стороною даного фактору смислоутворення є архетипова вкоріненість використаних в мінімалістській музиці змістовних типологій, що тяжіють: до показу лінії-послідовності, до «точки»-акорду. Мінімалізм «стискає» те, що представляє «свята святих» класичної музики: ладову організацію з її ієрархією опірних та неопірних компонентів.

Згідно аналізів, “абсолютна тоніка” музики мінімалістів, на відміну від абсолютності “емансипованого дисонансу” варваризмів ХХ ст. з їх «складною тонікою» («центральним акордом» за Ю. Холоповим), не містить потенції функціонального опонування.

Мінімалізм повідомляє про первісний універсум, про єдність абсолютно вибудованого космосу, який випереджає людину та підтримує в людському єстві гармонічне поєднання із Всеузагальнюючим.

Тому не виразність в традиційному розумінні, але скоріш містеріальна «зображальність» – складає предмет мінімалістського мистецтва.

Аналіз продемонстрував дієвість механізму, названого «емансипація консонансу» для пояснення семантичної ситуації в «мінімальній» музиці: консонансності на рівні семантики, тоді як акустично та ладово дисонанси широко представлені у творах мінімалістів і у відповідних виконавських рішеннях. Даний стилістичний напрямок визначився в річищі постромантизму та попередніх щодо останнього альтернативних модерну-авангарду художніх спрямувань.

Все вищесказане дозволяє трактувати мінімалізм не тільки в якості стилю-напрямку сучасної професійної та популярної музики, але і як складову музичного мислення взагалі, тобто в якості деякого принципу музичного мислення. Останній у «згорнутому» виявленні зустрічаємо у сукупності переламних періодів музичної історії, звернених до «спрощення» фактурної множинності музичних побудов. Повноту такої переорієнтації маємо в кінці ХХ – на початку ХХІ ст., на зламі тисячолітніх вимірів: музичний мінімалізм втілює те «релігійне відродження», що постає знаменною ознакою сучасного культурного життя у цілому.

Публікації автора:

  1. Маркова Д. Деякі питання виконавства музичного авангарду 80-90-х років // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Музичне виконавство. Вип. 2. – Київ, 1999. – С. 79-87.

  2. Маркова Д. Минимализм и творчество М. Глинки // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. – Київ, 2002. – С. 180-190.

  3. Маркова Д. Ритм репетитивності в музичному мінімалізмі // Метроритм-1. – Київ 2002. – С. 135-137.

  4. Маркова Д. Явище мінімалізму: принцип мислення і стиль творчості // Українське музикознавство. Вип.31. – К, 2002. – С. 223-232.

  5. Маркова Д. Мінімалізм у професійній музичній творчості 1990-х років // Матеріали 2-ї міжнародної науково-практичної конференції «Молодь в умовах нових соціальних перспектив». – Житомир, 2000. – С. 54.

  6. Маркова Д. Концепція мінімалізму: напрямок і принцип мислення. // Музыкально-эстетическое образование в социокультурном развитии личности. Т. 3. – Екатеринбург, 2001. – С. 127-129.

  7. Маrkova D. The Concept of Minimalism: A Direction and Pricipie of Training // IMC 17th International Congress. – Leuven, 2002. – P. 383.

  8. Маркова Д. Міфологія репетитивності в музичному мінімалізмі // Матеріали науково-практичної конференції «Наука і освіта 2003». Т. 4. – Дніпропетровськ-Дніпродзержинськ, 2003. – С. 39-40.

  9. Маркова Д. Принципи музичного мислення та стиль мінімалізму // Трансформація музичної освіти: культура і сучасність. Матеріали міжнародного музикологічного семінару, присвяченого К. Данькевичу. – Одеса 2003. – С. 30-31.

Анотації