Міф і музика – невід’ємна частина людського життя, специфічна форма світовідчуття й світорозуміння. Ми розглядаємо міф і музику як цілісний структуротвірний компонент культури. Міф – основа формування й розвитку музики. Музика – засіб вираження й трансформації міфу. Їхній взаємозв’язок і єдність сприяють постійним динамічним змінам, змістовним і стильовим трансформаціям і збагаченням усередині культури. Під міфом ми розуміємо культурну універсалію, сутність та існування якої обумовлені особливостями людської свідомості й мислення. Він представляє собою певним чином структуровану й подану інформацію. Акцентуємо: дана універсалія має позачасовий і позапростірний характер. Міф, міфосвідомість, міфотворчість не обмежуються конкретним часом, суспільством і культурою. Людина живе міфом. Це не тільки історично перша форма суспільної свідомості, духовна основа організації особистого й громадського життя давньої людини, але й невід’ємна частина людського буття, свідомості й культури, специфічна форма сприйняття й конструювання внутрішнього й зовнішнього світу, що характеризується єдністю суб’єкта й об’єкта, раціонального й ірраціонального, реального й ідеального, профанного й божественного. Буквально міф означає розповідь, переказ, сказання. Це продукт народної фантазії, сказання про богів, обожнених або пов’язаних з богами своїм походженням героїв, про першопредків, які прямо або опосередковано беруть участь у створенні світу, спроба узагальнення й пояснення різних явищ природи й суспільства. На наш погляд, це не просто усний або письмовий твір, а ціла комунікативна система, що включає людину в навколишній світ, пояснює принципи його функціонування, пропонує зразковий приклад соціальної поведінки й порядку, забезпечує психологічну стійкість і емоційну рефлексію, надає життю свідомість і повноцінність. Таким чином, міф нерозривно пов’язаний з ідентифікацією людини в макро- і мікрокосмосі. Максимально повним вираженням міфу, на наш погляд, є музика. Вона універсальна, безпосередня й емоційна. Це зрозуміла усім мова, що відбиває й передає глибокі, інтимні переживання. Це найважливіша складова духовного життя, продукт культурної еволюції людини й суспільства. Вона розвиває й закріплює звукове спілкування, пов’язане з людською мовою, є найдавнішим комунікатором, виконує функції гносеологічного, аксіологічного, емоційно-психологічного й сугестивного характеру. Як і міф, вона структурує і гармонізує внутрішній і зовнішній світ. Макрокосмос, мікрокосмос і музика створюють єдине ціле, конструкцію, що звучить. Ми розглядаємо музику як багатомірний звуковий феномен, складноорганізований звуковий образ світу, світоглядний компонент, що відбиває й ретранслює світовідчуття й світорозуміння певної людини, соціальної спільності й епохи, акустичне втілення життєвого міфу. Музика відіграє значну роль у культурі, символізує творчі поривання й загальнолюдські цінності. В ній міститься досвід образних уявлень, закріплених у звукових асоціаціях, пам’ять людства. Це своєрідна єдність історії, творчості, цінності й змісту. На наш погляд, необхідно вести мову про музичний простір, що, поряд із зображенням і текстом, є формою й засобом специфічного відбиття, об’єктивації духовного світу людини у фізичній реальності. Міф і музика мають пряме відношення до сугестивних і маніпулятивних технологій. Пануючи в сфері ірраціонального, вони апелюють до глибинних факторів людської психіки, мають архетипову основу, ідейно й емоційно визначають світогляд і поведінку людини й суспільства. Під сугестією й маніпуляцією ми розуміємо неявний, прихований, свідомий або несвідомий, психологічний, тобто без застосування фізичної сили, вплив на людину, соціальну групу або суспільство через емоційно забарвлену ціннісно-значеннєву інформацію, яка актуалізується з певною метою за допомогою різних засобів, систематичне впровадження й насадження певних стереотипів мислення й поводження. Найбільший вплив міф і музика мають на суспільну й масову свідомість, оскільки суспільство, соціальна група керуються ірраціональним, емоційно-почуттєвим, характеризуються відсутністю критичності. Ми виділяємо три основних стратагеми сугестивного й маніпулятивного впливу міфу й музики: контраст (бінарна архетипова опозиція), повтор (варіативність архетипу-зразка) і звертання до емоцій (універсальність і безпосередність). Сугестивно-маніпулятивні можливості міфу й музики одним з перших в історії філософії й культури акцентує Р. Вагнер. Він поєднує ці два явища в єдиний структуротвірний компонент культури й створює лінію міфологічної музики й музичного міфу. |