1. У процесі аналізу досліджень з проблем інженерно-педагогічної освіти інженерів-педагогів швейного профілю було встановлено, що майбутня діяльність інженера-педагога основана на творчості як у педагогічній, так і в інженерній сферах. Особливо важливим є виявлення творчості в процесі проектування і виготовлення одягу, тому що сучасна мода вимагає образно-асоціативного підходу до проектування одягу, пошуку інноваційних рішень і експресивних образів, удосконалювання і впровадження нових, в тому числі й комп’ютерних, технологій на виробництві тощо. 2. Аналіз змісту навчальних дисциплін, що вивчаються майбутніми інженерами-педагогами швейного профілю, довів, що з усіх навчальних дисциплін найбільшим творчим потенціалом з огляду на формування творчих умінь у студентів є дисципліна «Конструювання одягу», а з усіх видів навчальних робіт самостійна робота. Всебічний аналіз процесу художньо-конструкторської підготовки майбутніх інженерів-педагогів швейного профілю показав, що саме цю дисципліну доцільно взяти за основу для формування творчих умінь у студентів. Зміст дисципліни «Конструювання одягу» цілком охоплює зміст роботи конструктора, що носить творчий характер як за сутністю процедур діяльності (формування творчого задуму, створення ескізу моделі одягу, розробка креслення конструкції моделі, конструктивне моделювання, побудова креслень лекал і формування технічної документації на модель одягу), так і за переліком умінь (діагностичних й евристичних). 3. Зміст і форми навчання, застосовувані при вивченні дисципліни «Конструювання одягу», дають можливість систематично використовувати в усіх видах навчальної діяльності студентів евристичні методи викладання і методи пошуку вирішення творчих завдань. Найбільш ефективним видом формування творчих умінь студентів-швейників виявилось виконання індивідуальних творчих завдань у рамках самостійної роботи. Їх застосування можливе при реалізації такого комплексу умов: - робота повинна носити систематичний характер; - спектр видів завдань повинний бути різноманітним; - тематика завдань повинна враховувати рівень сформованості творчих умінь студентів і декоративно-ужитковий характер праці фахівців швейної галузі; - видача завдань повинна здійснюватися відповідно до індивідуальних особливостей студентів (психологічних і фізіологічних). Такий підхід до опанування дисципліни «Конструювання одягу» не є традиційним, що зумовлює висновок про необхідність створення методики, котра дозволяє формувати творчі вміння в процесі саме художньо-конструкторської підготовки. 4. Розроблена методика формування творчих умінь в процесі художньо-конструкторської підготовки складається з трьох етапів: підготовчого, основного, заключного. На підготовчому та заключному етапах методика спирається на принцип індивідуалізації навчання при визначенні рівня сформованості творчих умінь у кожного із студентів. Це дало змогу диференціювати їх за рівнями творчих умінь по відповідних групах. На основному етапі застосовувався компенсаційний підхід до розвитку творчих умінь у студентів-швейників на підставі принципу послідовності навчання, де опанування знань здійснюється шляхом поступового їх ускладнення. Цей принцип було покладено до підвалин розробки індивідуальних творчих завдань для самостійної роботи студентів з дисципліни «Конструювання одягу», які й виконували роль засобу компенсаторного впливу в розробленій методиці. 5. У процесі реалізації констатуючого експерименту були розроблені способи кількісної діагностики рівня формування творчих умінь у майбутніх інженерів-педагогів швейного профілю в ході їх конструкторської підготовки. Студенти експериментальних груп перевершили за рівнем сформованості творчих умінь студентів контрольних груп. У ході контрольного тестування після формуючого експерименту було встановлено, що у порівнянні з результатами констатуючого експерименту рівень сформованості творчих умінь у студентів експериментальних груп підвищився в значно більшому ступені, ніж у студентів контрольних груп, що безперечно свідчить про переваги розробленої методики над традиційною. Проведене дослідження не може повністю вичерпати проблему формування творчих умінь у майбутніх інженерів-педагогів. Перспективним може бути: використання в складі методики формування творчих умінь засобів комп’ютерної діагностики; удосконалення системи індивідуальних творчих завдань; розширення різноманітності методів і методичних прийомів формування творчих умінь; збільшення часового періоду, протягом якого можна формувати креативні вміння; екстраполяція розробленої методики на викладання споріднених навчальних дисциплін. Список опублікованих робіт за темою дисертації. Основний зміст дисертації відображено в 11 публікаціях загальним обсягом 5,28 авторських аркушів, серед яких: 1. Кириченко О.М. К вопросу о сущности творческих умений и их взаимосвязи со способностями / Розвиток інноваційних процесів у навчально-виховних закладах // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль-Издат, 2003. – С. 53-63. – 0,5 авт. арк. 2. Кириченко О.М. Творческие умения в структуре умений рабочих швейного профиля // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. Випуск 5. – Харків: УІПА, 2003. – С. 308-313. – 0,4 авт. арк. 3. Кириченко О.М., Васильєв І.Б., Вілков С.М. Художньо-конструкторська підготовка як основа розвитку творчих здібностей інженерів-педагогів // Наукові записки Ніжинського державного педагогічного інституту ім. М.В. Гоголя. — Ніжин, 1998. — С. 45 – 47 (особистий внесок полягає в обґрунтуванні безперервності формування творчих умінь фахівців швейного профілю у процесі художньо-конструкторської підготовки) – 0,13 авт. арк. 4. Кириченко О.М., Васильев И.Б. Творчество в профессиональной деятельности инженера-педагога швейного профиля // Професійна освіта: теорія і практика: Науково-методичний бюлетень. – № 1 – 2 (7 – 8). — Харків, 1998. — С. 133 - 136 (особистий внесок полягає у виявленні сучасних головних вимог до особистості та діяльності інженерно-педагогічних працівників закладів професійно-технічної освіти швейного профілю) – 0,23 авт. арк. 5. Кириченко О.М. Самостійна робота студентів з конструювання одягу як засіб формування творчих умінь // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. Випуск 1. – Харків: УІПА, 2001. – С. 99-102. – 0,3 авт. арк. 6. Матюхова А.Л., Кириченко О.М. Принципы организации самостоятельной работы студентов // Матеріали міжнародної науково-методичної конференції «Роль вузів у вирішенні проблем безперервної освіти та виховання особистості (від шкільної до післядипломної)» 16-20 травня 1995 р., м. Харків. - Т. 3. Активізація студентів — засіб формування позитивних мотивів навчання. — К.: ІСДО, 1995. — С. 116 — 118 (особистий внесок полягає у визначенні форм і методів самостійної роботи, які сприяють формуванню творчої особистості майбутніх інженерів-педагогів швейного профілю) – 0,1 авт. арк. 7. Кириченко О.М., Грудніна Я.В. Прийоми утворення творчих ситуацій в процесі контролю знань з конструювання одягу // Ефективні методи контролю рівня знань та умінь студентів: Матеріали науково-практичного семінару. Харків, 28 травня 1998 р. — Харків, 1999. — С. 65-66 (особистий внесок полягає у визначенні умов організації творчої діяльності студентів в процесі контролю знань) – 0,08 авт. арк. 8. Кириченко О.М. Оценка уровня развития творческих способностей у будущих инженеров-педагогов // Викладання психолого-педагогічних дисциплін у технічному університеті: методологія, досвід, перспективи: Матеріали Першої міжнародної науково-методичної конференції 26 – 27 жовтня 1999 р. / Заг. ред. О.В. Винославської, Г.О .Козлакової. – Київ, 1999. – С. 118-120. – 0,13 авт. арк. 9. Кириченко О.М. Формирование творческих умений у будущих инженеров-педагогов на основе индивидуализации художественно-конструкторской подготовки / Система розвитку творчих здібностей обдарованої особистості : Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції 15 березня 2000 р., м. Харків // Вісник Харківського художньо-промислового інституту. Випуск 2. – Харків, 2000. – С. 71–72.– 0,13 авт. арк. 10. Кириченко О.М. Индивидуальные творческие задания как средство формирования творческих умений у будущих инженеров-педагогов швейного профиля // Творчість врятує світ: Матеріали 7-ї Міжнар. наук.-практ. конф. (22-23 травня 2003 р., м. Київ) / Уклад. Б.В. Новіков, Г.В. Лобанова. – К.: ІВЦ, Видавництво “Політехніка”, 2003. – С. 439 - 440. –0,08 авт. арк. 11. Кириченко О.М. Методика формування творчих умінь у майбутніх інженерів-педагогів: Методичні рекомендації. – Харків: УІПА, 2003. – 56 с. – 3,5 авт. арк. |