Чорна Наталія Валеріївна. Лінгвостилістичні особливості іспаномовного художнього дискурсу постмодерну (на матеріалі сучасних латиноамериканських новел) : Дис... канд. наук: 10.02.05 - 2009.
Анотація до роботи:
Чорна Н.В. Лінгвостилістичні особливості іспаномовного художнього дискурсу постмодерну (на матеріалі сучасних латиноамериканських новел).–Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.05 – романські мови. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2008.
Дисертацію присвячено дослідженню лінгвостилістичних аспектів іспаномовного художнього дискурсу постмодерну Латинської Америки. У дисертації розглянуто ступінь дослідженості іспаномовного художнього дискурсу постмодерну та уточнено тлумачення понять ”постмодерний художній дискурс”, ”постмодерний художній текст”. Проведені концептуальні дослідження іспаномовного художнього дискурсу постмодерну на матеріалі сучасних латиноамериканських оповідань дозволили визначити текстові концепти такі, як ЧАС, ГРА, ЛАБІРИНТ, ДЗЕРКАЛО, БІБЛІОТЕКА, НЕСКІНЧЕННІСТЬ, КНИГА, ДВІЙНИКИ, СОН, ІНШИЙ СВІТ, ОСТРІВ, та детально проаналізувати їх на лексичному та синтаксичному рівнях. Визначено основні принципи постмодерністської поетики, які є вирішальними у визначенні іспаномовного художнього дискурсу постмодерну, проаналізовано наративні структури іспаномовних постмодерних оповідань, розглянуто семантико-наративний підхід до дослідження проблеми ”можливих світів” у постмодерному дискурсі. Виявлено форми художньої інтертекстуальності як однієї з провідних ознак постмодернізму. Інтертекстуальність проявляється у вигляді алюзивного та ремінісцентного матеріалу у текстах, тобто цитатах, інтерпретації заголовків, аналізі епіграфів, тлумаченні пародійного змісту, перекладі.
Дисертаційне дослідження присвячено проблемі вивчення іспаномовного художнього дискурсу постмодерну латиноамериканських новел як специфічної відкритої форми художньої комунікації, що розкриває інтеріоризовану письменником картину дійсності через створення індивідуально-авторської моделі світу. У своєму лінгвальному втіленні іспаномовний художній дискурс постмодерну Латинської Америки використовує особливі механізми формування змісту художнього повідомлення, концептуалізації дійсності, її вербальної репрезентації, і є засобом естетичного та емоційного впливу на читача.
Розкриття механізмів формування і функціонування лінгвостилістичних форм в іспаномовному художньому дискурсі постмодерну Латинської Америки, в основі яких лежать когнітивні процеси осмислення навколишнього світу, відбувається за умови створення ситуації, в якій адресант вступає в діалогічні стосунки не тільки з адресатом, але й з художнім текстом, світом речей, а також з попереднім людським досвідом. Інтертекстуальність розглядається як науковий метод осягнення текстового простору художнього дискурсу, що пов’язує її з вертикальним контекстом та слідами інших дискурсів, та виступає основною характерною властивістю іспаномовного постмодерного художнього твору, невідтворення якої у процесі художньої комунікації порушує постмодерністську поетику.
Внутрішня форма дискурсу, яка маніфестує інформаційний простір тексту, є текстовим концептом. Розгляд текстових концептів як текстових утворень когнітивно-комунікативного плану, зумовлених логікою художнього тексту, сприяє розумінню їх як макрознаків категоріального рівня у межах специфічного контексту постмодерного художнього дискурсу, в якому виникає можливість діалогу текстових концептів з текстовою реальністю. Концептуальний аналіз іспаномовного художнього дискурсу постмодерну Латинської Америки, який характеризується високим ступенем асоціативної інформації, потребує від читача когнітивного та емоційного напруження. Текстові концепти іспаномовного художнього дискурсу характеризуються художніми образами й синтаксичними структурами, які виявляються шляхом віднайдення ключового слова та подальшою його концептуальною трансформацією. Іспаномовний художній дискурс постмодерну Латинської Америки представлений такими тестовими концептами: ЧАС, ГРА, ЛАБІРИНТ, ДЗЕРКАЛО, БІБЛІОТЕКА, НЕСКІНЧЕННІСТЬ, КНИГА, ДВІЙНИКИ, СОН, ІНШИЙ СВІТ, ОСТРІВ, які перебувають на перетині семантичних метамовних систем, що дозволяють простежити значеннєві та стилістичні зв’язки у тексті та закони їх функціонування, що дозволяє глибше проникнути в онтогенетичну сутність імплікаційно-експлікаційних відношень.
Отримані результати не вичерпують проблематики цього дисертаційного дослідження. Подальше вивчення графічного та семантичного кодування іспаномовного художнього дискурсу сучасної латиноамериканської та іспанської новели із залученням методичного апарату когнітивної лінгвістики є перспективним у галузі психолінгвістики, стилістики, етнолінгвістики. Предметом майбутніх студій може стати дослідження постмодерного художнього дискурсу сучасних іспанських письменників або більших за обсягом постмодерних наративів, оскільки це дозволить встановити своєрідні риси культурно-ціннісної картини світу постмодерного художнього дискурсу Латинської Америки та Іспанії.
Публікації автора:
Чорна Н.В. Інтертекстуальність як провідна концепція постмодерного художнього дискурсу / Наталія Валеріївна Чорна // Проблеми семантики слова, речення та тексту: зб. наук. праць / відп. ред. Ніна Миколаївна Корбозерова. – К.: Вид-во Київського нац. лінгв. ун-ту, 2004. – Вип. 11. – С. 160-165.
Чорна Н.В. Епіграф, заголовок, алюзія – як основні прояви цитатного письма у постмодерному художньому дискурсі / Наталія Валеріївна Чорна // Наука і сучасніть: зб. наук. пр. / ред.колегія Національного пед. ун-ту ім. М.П.Драгоманова. – К.: Логос, 2004. – №43. – С. 277-286.
Чорна Н.В. Принцип “нон селекцій” як художній код постмодерного дискурсу / Наталія Валеріївна Чорна // Мова і культура: зб. наук. пр. / гол. ред. Дмитро Сергійович Бураго. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2004. – Вип. 7, том VII/1. – С.80-86.
Чорна Н.В. “Можливі світи” у постмодерному художньому дискурсі Х.Л.Борхеса / Наталія Валеріївна Чорна // Мовні і концептуальні картини світу: зб.наук.праць / відп. ред. Олена Степанівна Снитко. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бурага, 2004. – Вип. 14, кн. 2. – С.233-237.
Чорна Н.В. Проблема часу у посмодерному художньому дискурсі / Наталія Валеріївна Чорна // Наука і сучасніть: зб. наук. пр. / ред.колегія Національного пед. ун-ту ім. М.П.Драгоманова. – К.: Логос, 2005. – №48. – С. 195-205.
Чорна Н.В. Мовне вираження концепту “гра” у постмодерному художньому дискурсі / Наталія Валеріївна Чорна // Проблеми семантики слова, речення та тексту: зб. наук. пр. / відп. ред. Ніна Миколаївна Корбозерова. – К.: Вид-во Київського нац. лінгв. ун-ту, 2005. – Вип. 15. – С. 220-226.
Чорна Н.В. Стилістичні особливості категорії часу у сучасних латиноамериканських новелах / Наталія Валеріївна Чорна // Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики: зб. наук. пр. / відп. ред. Ніна Миколаївна Корбозерова. – К.: КНУ імені Тараса Шевченка, 2005. – Вип. 6. – С. 274-281.
Чорна Н.В. Особливості організації фантастичного світу у постмодерному художньому дискурсі / Наталія Валеріївна Чорна // Літературознавчі студії: зб.наук.пр. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2005. – Вип. 12. – С. 484-487.
Чорна Н.В. Особливості формування концепту “гра” у новелі Хуліо Кортасара “Las babas del diablo” / Наталія Валеріївна Чорна // Тези доповідей наукової конференції “60 років ЮНЕСКО: погляд у майбутнє“. / відп. ред. Анатолій Максимович Чернуха. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2006. – С.186-189.
Чорна Н.В. Смислове розкриття концептів у постмодерному художньому дискурсі Х.Л.Борхеса та Х.Кортасара / Наталія Валеріївна Чорна // Проблеми семантики слова, речення та тексту: зб. наук. пр. / відп. ред. Ніна Миколаївна Корбозерова. – К.: Вид-во Київського нац. лінгв. ун-ту, 2007. – Вип.19. – С. 226-232.
Чорна Н.В. Лексико-семантичне вираження концепту “лабіринт“ в іспаномовному художньому дискурсі постмодерну / Наталія Валеріївна Чорна // Проблеми семантики слова, речення та тексту: зб. наук. пр. / відп. ред. Ніна Миколаївна Корбозерова. – К.: Вид-во Київського нац. лінгв. ун-ту, 2008. – Вип.20. – С. 245-249.