У дисертації наведено теоретичне узагальнення й принципово нове розв’язання наукової проблеми розбудови методологічної бази дослідження поетичного тексту як складної відкритої нелінійної нерівноважної системи у зв’язку із зовнішніми та внутрішніми чинниками системотворення, у динаміці відношень з іншими типами дискурсу в загальній системі ідіолекту письменника, а також вироблення практичної методики системного аналізу художнього тексту в руслі цієї дослідної моделі. Досягнення мети дисертаційного дослідження дає можливість зробити такі висновки. 1. Природна людська мова і поетичний текст як потенційний максимум її реалізації з погляду синергетики є складною відкритою нелінійною нерівноважною системою, яка, підлягаючи дії універсальних закономірностей формування складних систем, яскраво виявляє при цьому специфіку законів самоорганізації. Теорія самоорганізації відкриває в складній нерівноважній системі поетичної мови її принципову гетерогенність, поєднання підсистем другого, третього та інших порядків, з чим пов’язана внутрішня різноманітність системи, її гнучкість і динамічність, а отже й історизм системних утворень. 2. Осягненню онтологічної цілісності творчої спадщини митця слугує гносеологічна цілісність системної моделі поетичного ідіолекту. Логічна категорія модальності в ролі базового концепту системного уявлення дозволяє розкрити внутрішню складність поетичної творчості, її суперечливість і водночас цілісність. Модальності мислення й почування є вихідним, основоположним чинником у формуванні картини світу людини, вони визначають когнітивну базу творчої діяльності – екстралінгвальне ціле, яке неминуче відтворюється в системі ідіолекту письменника. Аналіз текстових маніфестацій категорії модальності, її вияву в тексті як продукті духовної діяльності людини дає змогу встановити зв’язки екстра- та інтралінгвальних системотворчих чинників, на поєднання яких орієнтована сама людська мова своєю знаковою сутністю. 3. Множинності шляхів розвитку, складному характеру взаємодії зовнішнього впливу на мовну систему та внутрішніх механізмів її саморегулювання найбільшою мірою відповідає детерміністично-стохастичний опис мовних явищ. Імовірнісна природа причинності виступає основою явища стилю, який постає на ґрунті самої можливості вибору одиниць з ряду синонімічних або варіантних. У складній нелінійній дискурсивній системі детерміністичність і випадковість перебувають у відношеннях взаємного доповнення. Стохастичний вибір альтернатив подальшої еволюції відбувається в межах певного, детермінованого поля можливостей: картина світу автора визначає стохастичні її відображення в мовних творах; моделювання можливих світів має місце в межах цілісної авторської концепції художнього твору; актуально нескінченні інтерпретації потенційно закладені в завершеному творі словесного мистецтва. Отже, цілісність і поліваріантність тексту виявляють новий, синергетичний аспект Гумбольдтової опозиції “процес – результат”. 4. Концептуальна і мовна моделі світу Євгена Маланюка виявляються організованими навколо домінанти – змістового комплексу “рідна земля, її свобода і державність, боротьба за визволення Батьківщини”. Образ України в його поезії формує сталий тип фазової траєкторії, підмножину, на якій зосереджуються всі розв’язання системи, тобто стійку структуру-атрактор. Творчість Є. Маланюка – взірець витриманої на високому естетичному рівні соціально ангажованої літератури – розкриває особливу роль деонтичної модальності мислення в концептуальній моделі світу письменника. Акцентована деонтично-модальна сфера репрезентує констеляцію домінант, яким належить атрактивна роль у процесі взаємодії модальностей та в організації засобів мовної виразності. 5. Епістемічний оператор Я знаю в поезії Євгена Маланюка – засіб актуалізації значущості інформації в процесі творення мистецької дійсності. Щаблі функціонування епістемічного оператора, визначені відповідно до ступеня вияву персуазивної ознаки, змістової глибини й дієвості знання, експлікують процесуальність структури поля епістемічної модальності, а з урахуванням текстового вияву взаємодії модальностей слугують фундаментом для аналізу синкретичної природи процесів мислення й мовно-естетичного спілкування. Гранично щире поетичне висловлення є необхідно істинним у суб’єктивному мистецькому світі, об’єктивно існуючи при цьому в модусі можливого, представляючи один з уявних світів. Можливий світ, поряд з іншими модально-логічними індексальними характеристиками, виступає одним з аргументів функцій істинності. Гармонійність, злагодженість компонентів побудованого інтенсіонального поетичного світу є важливим чинником естетичного впливу мистецького твору. 6. Функціонально-семантичне поле засобів безпосереднього вираження деонтично-модальної семантики в поетичному ідіолекті Є. Маланюка виявляє парадигматичні зв’язки мовних засобів вираження волюнтативного змісту, а синтагматичний вимір текстового континууму експлікує синфункціональну дію експресивних мовних засобів, їх конвергентну спрямованість на вираження єдиного поетичного змісту. Акцентування локусів резонансної взаємодії мовно-естетичної й деонтично-модальної семантики має у своєму підґрунті чітку просторово-часову архітектуру, ізоморфізм рівневої організації поетичного дискурсу і спирається на механізми зворотних зв’язків. Саморекурсивний зворотний зв’язок як універсальна закономірність, основа самоорганізації складних нелінійних систем знаходить вияв на мікро- та макро- рівнях організації поетичного тексту. 7. Синергетика модальностей поетичної творчості відкриває в субзистенційній царині референтів художнього світу аспект постійного й невпинного становлення буття, а семіотичне ахронне буття мистецьких ідей і нескінченне змістове збагачення поетичного тексту з плином часу пов’язує зі сферою інтенсіоналів. Базовий процес інтенсіоналізації в поетичному тексті полягає в акцентуванні інтенсіональної сфери внаслідок актуалізації зв’язку імені з інтенсіоналом, форми вираження мовного знака – із сигніфікатом, а вже через нього – з референтом. Носіями інформації в складній нерівноважній системі поетичного дискурсу виступають не лише її компоненти, а й актуалізовані зв’язки – як між компонентами, так і всередині їхньої структури, між різними аспектами мовного знака. Поетичний текст має специфічне структурування: над функціонально необхідними зв’язками одиниць національної мови надбудовуються зв’язки другого порядку, які не є функціонально необхідними в широких межах природної мови, але значно підвищують рівень організації й структурної складності системи, максимально реалізують можливості національної мови. Зв’язкам другого порядку належить провідна роль у формуванні інтегральної структурно-концептуальної складності поетичного тексту. 8. “Розтяжка інтенції” як енергетичний чинник, який виводить мовно-естетичну систему зі стану рівноваги, зумовлює динамічно-цілісне сприймання форми й змісту поетичного вислову, а також відношень цілого та його частини – завершеного мистецького твору і лексеми символічного змісту, яка на основі фрактально-польового принципу організації здатна виступати носієм інформації про цілісний поетичний твір. Частина і ціле в художньому творі наділені здатністю взаємовпливу і взаємної модифікації. Змістова організація лексеми-символу формується в процесі згортання, стиснення змістової структури цілого висловлення й моделювання найсуттєвіших зв’язків між його компонентами. А зміст цілого тексту, у свою чергу, може бути інтерпретований як результат актуалізації й розгортання ієрархічної смислової перспективи мистецького символу. Інформативність просторово-часової конфігурації фрактально-польових структур полягає в тому, що ядерна частина структури є осердям ретроспективної пам’яті, а в периферійних зонах закладені потенції майбутнього розвитку системи. Взаємозв’язки центру і периферії зумовлюють процес безупинного й нескінченного становлення в смисловій перспективі мистецького символу. Доцентровий рух у динамічній внутрішній топології феноменів ментальної сфери та символічної семантики лексем свідчить про негентропійні процеси вияскравлення індивідуально-стильової специфіки авторського письма. 9. Феномен мовної пам’яті, локалізованої в конотативній сфері лексичної і граматичної семантики, експлікує нерозривну єдність людини та її мови, антропоцентричну й етноцентричну природу мовних явищ. Зі збільшенням еволюційної передісторії – філогенетичного минулого, яке зберігається в структурах пам’яті компонентів художнього цілого, – зростає функціональна складність когнітивних мистецьких систем. Різні види мовної пам’яті (внутрішньої та зовнішньої, ретроспективної та проспективної) пов’язані між собою відношеннями діалектичних взаємозв’язків і взаємоперетворень. Актуалізація зв’язків другого порядку в складній нелінійній системі поетичного тексту сприяє відновленню структур етномовної пам’яті, закодованої в лінгвальних одиницях. Відродження структур пам’яті національної мови формує історичну глибину індивідуального стилю письменника. |