Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Образотворче мистецтво


Ламонова Оксана Василівна. Київська книжкова графіка кінця 50-х - початку 70-х років ХХ століття. Тенденції розвитку, стилістика, майстри : Дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.05 / Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України. — К., 2006. — 171арк.+ [113]арк. дод. : рис. — Дві кн. одиниці. — Бібліогр.: арк. 159-171.



Анотація до роботи:

Ламонова О. В.

Київська книжкова графіка кінця 50-х — початку 70-х років ХХ століття.

Тенденції розвитку, стилістика, майстри.

На правах рукопису

На здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства

  1. 00. 05 — образотворче мистецтво

Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського Національної Академії наук України

Київ — 2005

Дисертація присвячена київській графіці кінця 50-х — початку 70-х рр., розкриває тенденції її розвитку і стилістику. Розглядається рання творчість провідних українських художників-графіків — Г. Якутовича, С. Адамовича, О. Данченка, О. Губарєва, І. Селіванова, А. Базилевича, В. Куткіна, Н. Лопухової, Г. Малакова, Г. Зубковського. Аналізуються їхні станкові твори і книжкові ілюстрації.

Поява в київській графіці стилістичної єдності пояснюється перш за все спільністю завдань, які вирішували молоді художники — оновлення і реформування графіки, повернення їй статусу самостійного й оригінального виду образотворчого мистецтва. Наслідком цього стало звернення до технік високого друку — лінориту і деревориту. Стилістика лінориту вплинула на інші графічні техніки, які застосовувалися в цей період, — малюнок тушшю, малюнок фломастером тощо.

Нова графіка стала лаконічною, виразною, більш декоративною. Художники відмовлялися від лінійної перспективи, «сплощували» простір гравюр, об`єднували в одному зображенні кілька ракурсів. Велика увага приділялася ритму і лінії, яка набула особливої музичності. Суто декоративним було також застосування кольору. Він підкреслював умовність зображення, часом мав певне символічне навантаження. Захоплення вітчизняною історією та етнографією вплинуло не тільки на вибір сюжетів, але й на стилістику творів. Молоді художники спиралися у своїх пошуках на гравюри стародруків, а також на народне мистецтво.

Розквіт української графіки співпадає з відродженням інтересу до мистецтва книги. Молоді художники багато й плідно працюють у цій сфері, намагаючись досягти справжньої ансамблевості видання, гармонійного поєднання всіх його частин, перш за все тексту та ілюстрацій.

Українська графіка кінця 50-х — початку 70-х рр. певним чином перегукується із сучасною їй течією в українському кінематографі, що дістала назву «поетичної хвилі».

Інтерес до мистецтва книги зближує графіку вказаного періоду з експериментами тогочасних московських ілюстраторів, а звернення до технік високого друку — з творчістю прибалтійських, перш за все литовських майстрів. При цьому київська графіка кінця 50-х — початку 70-х рр. була яскравим і самобутнім художнім явищем. Твори цього періоду стали класикою вітчизняного мистецтва.

Публікації автора:

  1. Ламонова О. Микола Тарасович Попов // Українська Академія мистецтва. Дослідницькі та науково-методичні праці: Науковий зб.— К., 1997. — Вип. 4. — С. 180—182.

  2. Ламонова О. Вплив народного мистецтва на українську графіку кінця 50-х — початку 70-х рр. // V Гончарівські читання «Феноменологія українського народного мистецтва: форма і зміст». — Київ: Музей Івана Гончара, 1998. — С. 12—13.

  3. Ламонова О. «Новий стиль» в українській графіці кінця 50-х — початку 70-х років // Українська Академія мистецтва. Дослідницькі та науково-методичні праці: Науковий зб. — К., 1999. — Вип. 6. — С. 185—191.

  4. Ламонова О. Графічний цикл Володимира Василенка до «Роману про Тристана та Ізольду» Жозефа Бедьє // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. пр. — Харків: ХХПІ, 1999. — № 1. — С. 60 — 63.

  5. Ламонова О. «Декамерон» Олександра Данченка // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. пр. — Харків: ХХПІ, 1999. — № 2/3. — С. 97—101.

  6. Ламонова О. Олександр Данченко // Образотворче мистецтво. — 2000. — №1/2.— С. 64—67.

  7. Ламонова О. Художник-графік Георгій Зубковський (середина 60-х — середина 70-х років) // Українська Академія мистецтва. Дослідницькі та науково-методичні праці: Науковий зб. — К., 2000. — Вип. 7. — С. 208—213.

  8. Ламонова О. Михайло Дерегус — ілюстратор // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. пр. — Харків: ХХПІ, 2000. — № 4/5. — С. 81—83.

  9. Ламонова О. Діалог художніх трад.жицій в українській графіці кінця 50-х — початку 70-х років // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. пр. — Харків: ХХПІ, 2000/2001. — № 6/1. — С. 78—80.

  10. Ламонова О. Графічний цикл Надії Лопухової до «Лісової пісні» Лесі Українки (1970) // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. пр. — Харків: ХХПІ, 2000/2001. — № 6/1. — С. 81—85.

  11. Ламонова О. Ілюстративний цикл Георгія Малакова до роману Вальтера Скотта «Квентін Дорвард» (1972) // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. пр. — Харків: ХХПІ, 2001/2002. — № 2—3/1. — С. 19—23.