Анотація до роботи:
Бережна Д.І. “«Котик Летаев» і «Крещеный китаец» А. Бєлого в контексті російської художньої автобіографічної прози першої третини ХХ сторіччя”. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.02 – російська література. - Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна, Харків, 2004. У дисертації здійснено всебічний аналіз автобіографічних романів А. Бєлого «Котик Летаев» і «Крещеный китаец». Вивчення поетики романів і співвідношення «Котика Летаева» і «Крещеного китайца» із пізньою прозою, поезією та філософсько-теоретичними роботами Бєлого дозволило встановити, що найважливішими принципами його творчості є пов’язані між собою принципи інтертекстуальності та контрапункту, а художня спадщина Бєлого являє собою гіпертекст - цілісну динамічну систему з єдиним комплексом мотивів. Визначено, що «Котик Летаев» і «Крещеный китаец», а також ряд інших творів А. Бєлого відображають єдину тему – історію розвитку індивідуальної душі. Світоглядні принципи письменника, що базувалися на положеннях антропософії, стали основою нової, модерністської, моделі художньої автобіографії, у якій фактично-біографічний сюжет є другорядним щодо сюжету про шлях душі до духовно-містичної ініціації. Цей шлях представлений як символ (модель) загального духовного шляху людства, тому будь-які культурно-історичні знаки інтерпретуються автором тексту як факти біографії, а автобіографічний роман набуває рис епосу і статусу правдивого документа. Зіставлення «Котика Летаева» і «Крещеного китайца» Бєлого з прозою Б. Пастернака і Д. Хармса дозволило показати, що в художній творчості письменника поєднуються елементи досить несхожих культурно-естетичних парадигм – модерністської та авангардної, а його творчі винаходи вплинули на подальший розвиток автобіографічного жанру. |