Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Юридичні науки / Філософія права


Яремко Оксана Михайлівна. Контамінація раціонального та гуманістичного вимірів у генезі інституту покарання в контексті європейської правової традиції : Дис... канд. наук: 12.00.12 - 2009.



Анотація до роботи:

Яремко О. М. Контамінація раціонального та гуманістичного вимірів у генезі інституту покарання в контексті європейської правової традиції. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за спеціальністю 12.00.12 – філософія права. – Київський національний університет внутрішніх справ, Київ, 2009.

Робота присвячена комплексному висвітленню проблеми контамінації раціонального та гуманістичного вимірів в інституті покарання у контексті європейської правової традиції.

У дисертації доведено, що під впливом низки чинників на різних етапах розвитку суспільства раціональний та гуманістичний виміри в інституті покарання змішувалися, зіставлялися, увідповіднювалися, поєднувались, а також роз’єднувалися, розривалися аж до протиставлення. Показано, що інститут покарання залежно від домінування кожного з вимірів (раціонального чи гуманістичного) набував специфічності: інквізиційно-репресивний інститут покарання формувався за значної переваги раціоцентрично-утилітарного виміру над гуманістичним, а за домінування раціонально-духовного виміру над раціоцентричним інквізиційно-репресивний характер цього інституту зводився до мінімуму.

У висновках подано основні результати філософсько-правового аналізу контамінації раціонального та гуманістичного вимірів у генезі інституту покарання в контексті європейської правової традиції.

Визначено, що контамінацію раціонального та гуманістичного вимірів в інституті покарання трактують як різні прояви змішування, поєднання гуманістичного і раціонального вимірів в інституті покарання, що на різних етапах його розвитку у контексті європейської правової культури як протиставлялися, так і увідповіднювалися.

Доведено, що у західноєвропейській правовій традиції на контамінацію раціонального і гуманістичного вимірів значно впливали ідеологія і практика легізму та юснатуралізму, які на різних історичних етапах виконували домінуючу роль. За умов домінування в правовій реальності легізму з раціоцентричним мисленням інститут покарання стає репресивним, інквізиційним, оскільки ґрунтується на формально-логічних, жорстко утилітарних, нав’язаних суспільству правилах, стандартах та еталонах (упроваджених державою в її інтересах), що не містять ціннісного гуманістичного аспекту.

В юснатуралізмі раціональне і гуманістичне – взаємозалежні виміри, які є однаково цінними для людини: гуманне законодавство й гуманна правова практика неможливі без розумних та гуманних принципів природного права й розумного одухотвореного індивіда, задля якого вони і впровадженні. У суспільствах, де визнають примат раціонально-духовного виміру над раціоцентричним, інквізиційно-репресивний характер цього інституту зведено до мінімуму.

Обґрунтовано, що жорстко-утилітарний раціоналізм легістського мислення сформував деперсоналізовану людину, яка розчиняється у різних проявах домодерного та модерного суспільств (поліс, християнська община, феодально-ієрархічна система, комунізм), і є байдужою до будь-яких державо-правотворчих процесів, в т.ч. негуманної каральної політики, що була нищівною стосовно людини загалом. Домінування часткового образу людини у праві зумовило утвердження раціоцентричного інквізиційно-репресивного характеру інституту покарання.

Акцентовано, що у контексті постмодерної правової культури інституту покарання необхідна якісно нова форма раціональності з ціннісно-гуманістичним змістовним наповненням – одухотворена раціональність. Ґрунтований на правових цінностях і принципах європейської цивілізації, інститут постмодерної епохи заперечує частковий образ людини і за допомогою синтезу християнської моралі, філософської і наукової методології формує цілісний образ людини європейської правової культури.

Визначено, що покарання – це складне, багатоаспектне, антиномічне соціально-правове явище. З одного боку, воно – зло, оскільки потребує певних втрат і страждань особи; з іншого – цінність, яка є хоча і суворим, проте найпопулярнішим засобом боротьби зі злочинністю, альтернативи щодо ефективності котрого поки що не знають ні західна, ні східна культури. Задля попередження конфлікту цінностей інститут покарання має враховувати правову аксіологію постмодерного суспільства, обравши тенденцію поглиблення раціонально-гуманістичного виміру в праві.

З’ясовано, що інститут покарання радянського суспільства був породжений раціоцентричним, технократичним, позбавленим ціннісно-духовного наповнення мисленням радянської епохи. Цьому інститутові були притаманні наступні риси: заперечення правових принципів (верховенства права, первинності людини стосовно влади, гуманізму, справедливості тощо); відображення в кримінальному законодавстві економічних, політичних та ідеологічних пріоритетів адміністративно-командної системи; переслідування у кримінально-правовій політиці мети знищення, залякування, помсти тощо.

Доведено, що в інституті покарання сучасної України спостерігається як фрагментарна, стихійна гуманізація (відміна смертної кари, запровадження альтернативних “нетюремних” видів покарань, вимога здійснення правосуддя тільки судом, заборона брати до уваги при винесенні вироку докази, отримані незаконним шляхом тощо), так і чимало стереотипів, понять та положень легістсько-раціоцентричного репресивного мислення радянсько-тоталітарного інституту покарання (стосовно судимості, мети покарання, практики застосування тортур, надання суддями серед видів покарань переваги позбавленню волі на певний строк тощо). Без розроблення нової кримінально-правої доктрини, найважливішою цінністю якої є особистість, реформи в нормативно-знаковій реальності та юридичній практиці будуть неефективними.

Обґрунтовано, що формування одухотвореного типу раціональності в інститутах кримінального права України можливе за умови увідповіднення нормативних приписів принципам права, європейським і українським стандартам прав людини, досягненням постмодерної науки, загальнолюдським цінностям, християнському гуманізму. Особливо важливою є зміна юридичного мислення як представників судової та правоохоронної систем, так і всього суспільства, що зорієнтоване на негативний частковий образ людини, на образ підозрюваного (обвинуваченого, підсудного), котрого заздалегідь презюмують злочинцем. Саме людині-особистості з високим рівнем правової свідомості й культури під силу боротьба з рецидивами раціоцентричного, репресивно-карального мислення.

Утвердження в Україні людини-особистості у масовому масштабі залежить від зміни у суспільстві шкали цінностей, в якій кожна людина, в т.ч. злочинець, – найвища цінність; винесення проблеми реформування правової освіти на державний рівень і активної співпраці інститутів громадянського суспільства та держави щодо розвитку в громадян відчуття власної унікальності й самоцінності.

Доведено, що стан інституту покарання найкраще віддзеркалює рівень культури, моральності, системи правових цінностей, правової свідомості й правової культури, місця людини в праві, діяльності судових і правоохоронних органів, механізму реалізації і гарантій захисту прав та свобод людини, активності інститутів громадянського суспільства в державі. Кара як помста суспільства за вчинений злочин у правовій державі не повинна мати права на існування. Саме відновлення правової справедливості, під яким необхідно розуміти віддачу рівним за рівне, має стверджувати українське суспільство у меті покарання.

Обґрунтовано, що судимість слід враховувати тільки при вирішенні питань, пов’язаних із кваліфікацією злочинів, призначення та виконання покарань, тобто вона має зумовлювати лише кримінально-правові наслідки. Особа, яка відбула адекватне вчиненому злочинові покарання, будучи, в часових межах конкретного покарання, позбавленою або обмеженою у певних правах і свободах, сповна виконала свій обов’язок перед суспільством. Позбавлення засудженого прав, що виходять за межі покарання і належать йому як громадянинові держави, не є виправданим, оскільки, крім провокування сумнівів щодо суспільної безпеки засудженого та штовхання його до рецидивної поведінки, ні до чого більше не призводять. Відповідно, кримінально-правові норми, які сукупно утворюють український інститут судимості, потребують раціонально-гуманістичного наповнення.

З’ясовано, що ув’язнення як самоціль, не будучи пов’язаним із завданням виправлення злочинця, суперечить гуманним уявленням про виконання такого виду покарання як позбавлення волі на певний строк. Будь-які засоби виправлення не є дієвими (виховна робота, отримання загальної освіти, професійне навчання, громадський вплив тощо) за умови відсутності належних людських стосунків між персоналом установ виконання покарань і ув’язненими. Стосовно ув’язненого припустимими є лише ті зміни, які відбуватимуться на користь особистісного “я”, сприятимуть його прагненню до добра, вдосконалення і самоствердження, перемоги морально-духовного над іншими вимірами людського буття.

Публікації автора:

  1. Яремко О. М. Проблема покарання в філософсько-правовій думці античності / О. М. Яремко // Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ України. – 2005. – № 2. – С. 344–350.

  2. Яремко О. М. Людина й інститут покарання як предмет осмислення у філософсько-правовій думці Арістотеля / О. М. Яремко // Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ України. – 2005. – № 5. – С. 109–115.

  3. Яремко О. М. Мета покарання в контексті антропологічного підходу до права / О. М. Яремко // Підприємництво, господарство і право. – 2007. – № 5. – С. 42–47.

  4. Яремко О. М. Принцип антропоцентризму у сучасному правознавстві / О. М. Яремко // Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України. Зб. наук. статей. – Івано-Франківськ, 2004. – Вип. XIV. – С. 8–13.

  5. Яремко О. М. Антропологічний підхід до права : сутність та загальна характеристика // О. М. Яремко / Актуальні проблеми правознавства : Наук. зб. ЮІ ТАНГ – Тернопіль, 2004. – Вип. 6. – С. 9–14.

  6. Яремко О. Роль антропоцентризму у реформуванні правової системи України // Зб. наук. праць міжн. наук.-практ. конф. [“Реформування правової системи України : проблеми і перспективи розвитку в контексті європейських інтегративних процесів”], (Київ, 28–29 квітня 2004 р.) : В 2 ч. : Ч.1. / Націон. акад. управ-я. – К. : Націон. акад. управ-я, 2004. – С. 509–517.

  7. Яремко О. Проблема покарання людини в філософсько-правовій думці Арістотеля // Зб. тез міжн. наук. конф. [“Треті осінні юридичні читання”], (Хмельницький, 5–6 листопада 2004 р.) / М-во освіти і науки Укр., Хмельн. ун-т управління та права. – Хмельницький : ХУУП, 2004. – С. 57–59.

  8. Яремко О. Особливості філософсько-правових поглядів представників епохи Просвітництва на проблему покарання // Зб. тез міжн. наук. конф. [“Четверті осінні юридичні читання”], (Хмельницький, 21-22 жовтня 2005 р.) : У 3-х частинах : Ч.1 : “Загальнотеоретичні та історичні правові науки. Конституційне право” / М-во освіти і науки Укр., Хмельн. ун-т управління та права. – Хмельницький : ХУУП, 2005. – С. 128–131.

  9. Яремко О. Представники постмодерну про злочин як філософсько-правову проблему // Зб. тез доповідей за матеріалами І міжн. наук.-практ. конф. [“Права людини в умовах сучасного державотворення : теоретичні і практичні аспекти”], (Суми, 8–9 грудня 2006 р.) / Укр. акад. банків. справи Націон. банку Укр. – Суми: УАБС НБУ, 2006. – С. 98–101.

  10. Яремко О. Погляди В. Гумбольта на принципи інституту покарання // ХІІ реґіональна наук.-практ. конф. ЮФ ЛНУ ім. Івана Франка [“Проблеми державотворення і захисту прав людини”], (Львів, 9–10 лютого 2006 р.) / ЮФ Львів. націон. ун-ту ім. Івана Франка – Львів : ЮФЛНУ ім. Івана Франка, 2006. – С. 62–63.

  11. Яремко О. Мислителі ХХІ століття про “людський чинник” у кримінальному праві // Матеріали Всеукр. міжвуз. наук. конф. [“Проблеми вдосконалення правового забезпечення прав та основних свобод людини і громадянина в Україні”], (Івано-Франківськ, 28 квітня 2006 р.) / М-во освіти і науки Укр., ЮІ Прикарпат. націон. ун-т ім. Василя Стефаника. – Івано-Франківськ : Прикарпат. націон. ун-т ім. Василя Стефаника, 2006. – С. 63–66.

  12. Яремко О. Мета покарання у філософсько-правових поглядах мислителів ХХІ століття // Зб. тез міжн. наук. конф. [“П’яті осінні юридичні читання”], (Хмельницький, 27–28 жовтня 2006 р.) : У 5-ти частинах : Ч.1 : “Загальнотеоретичні та історичні правові науки” / М-во освіти і науки Укр., Хмельн. ун-т управління та права. – Хмельницький : ХУУП, 2006. – С. 139–142.

  13. Яремко О. Філософсько-правовий аналіз заборони катування // Матеріали міжн. наук.-практ. інтернет-конф. [“Правова держава : напрямки та тенденції її розбудови в Україні”], (Тернопіль, 25 лютого 2007 р.) – Тернопіль, 2007. – С. 65–68.

  14. Яремко О. Інститут судимості в посттоталітарній Україні як рецидив репресивно-карального мислення // Матеріали всеук. наук.-практ. конф. [“Формування правової держави в Україні : проблеми і перспективи”], (Тернопіль, 13 квітня 2007 р.). Ч.1. / М-во освіти і науки Укр. – Тернопіль : Економічна думка, 2007. – С. 192–196.

  15. Яремко О. Контамінація раціонального та гуманістичного вимірів в інституті покарання у контексті європейської правової традиції // Матеріали всеук. наук.-практ. конф. [“Формування правової держави в Україні : проблеми і перспективи”], (Тернопіль, 11 квітня 2008 р.) / М-во освіти і науки Укр., ЮФ ТНЕУ – Тернопіль : Терно-граф, 2008. – С. 137–140.

  16. Яремко О. Реформування інституту покарання на гуманістичних засадах як нагальна проблема українського суспільства // Зб. наук праць міжн. наук.-практ. конф. [“Актуальні питання державотворення в Україні”], (Київ, 25 квітня 2008 р.), Ч. 1 / ЮФ КНУ ім. Тараса Шевченка. К. : Обрії. – С. 72–73.