Самойленко Т.М. Гротеск у прозі М.О.Булгакова. - Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.01.02 - російська література. - Таврійський національний університет ім. В.І. Вернадського. - Сімферополь, 2002.
Дисертація присвячена аналізу еволюції та форм гротеску в прозі М.О.Булгакова на матеріалі його фейлетонів, ранніх оповідань, сатиричних повістей, роману "Мастер и Маргарита". У роботі вперше в літературознавстві здійснене цілісне дослідження гротеску в епічних творах письменника у світлі єдиного системного підходу. Гротеск у прозі М.О.Булгакова вивчається на різних функціональних рівнях тексту (сюжет, композиція, образна система, час, простір, мова тощо). Встановлюються функції гротеску в творчості М.О.Булгакова, роль гротескних форм в організації художнього світу митця та формуванні жанрової своєрідності його творів. Гротеск як спосіб художньої типізації, засіб аналізу соціальної дійсності та психології людини у прозі письменника розглянутий у зв’язках з етнотрадицією, традиціями російської та світової літератури та культури. У роботі уточнюється теоретичне поняття гротеску, визначається своєрідність його конкретно-історичних форм у літературі XX століття на прикладі прози М.О.Булгакова. Вивчення гротеску в прозі художника дозволило значно розширити уявлення про творчу еволюцію митця, самобутність його художнього методу, в якому виявляється тенденція до взаємодії реалізму та модернізму, поєднання досягнень минулих епох із естетичними відкриттями письменника.
Публікації автора:
“Усі люблять Україну чарівну…” (Український пейзаж у творчості М.О.Булгакова 1920-х років: еволюція і типологія) // Вісник Полтавського державного педагогічного університету ім. В.Г.Короленка. – Вип. 4–5 (12–13). – Серія “Філологічні науки”. – 2000. – С. 54–62 (0,3 др. арк.).
Что видит душа творца? Тема искусства в романе М.Булгакова “Мастер и Маргарита” // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. – 2000. – № 6. – С. 319–325 (1 др. арк.).
Тема “М.Булгаков и Украина” в критике // Наукові записки Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди. – Серія літературознавство. – Вип.1 (28). – Харків, 2001. – С. 379–379 (0,3 др. арк.).
Гротескные образы в романе М.А.Булгакова “Мастер и Маргарита” // Зарубіжна література в навчальних закладах. – К., 2002. – № 5. – С. 46–48 (0,5 др. арк.).
К вопросу об истории изучения гротеска //Наукові записки Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди. – Серія літературознавство. – Вип. 1 (30). – Харків, 2002. – С. 242–247 (0,2 др. арк.).
Формы и функции гротеска в повести М.А Булгакова “Собачье сердце”// Література та культура Полісся. – Вып.18. – Ніжин, 2002. – С. 32–38 (0,3 др. арк.).
Идея катарсиса в романе М.А.Булгакова “Мастер и Маргарита”// Крымский Пушкинский научный сборник. – Вып.1 (10). – Русская культура и античность. – Симферополь: Крымский архив, 2001. – С. 257–264 (0,3 др. арк.).
8. "…Мне приснился Киев". Украина в жизни Михаила Булгакова //Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. - 2001. - № 4. - С. 4-8 (0,3 др. арк.).
9. Г.С.Сковороды в романе М.А.Булгакова "Мастер и Маргарита" // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. - 2000. - № 2. - С. 48-51 (0,3 др. арк.).
10. Тема "мертвых душ" в творчестве Н.В.Гоголя и М.А.Булгакова. аспекты преемственности // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. - 2000. - № 7. - С. 44-52 (0,5 др. арк.).
11. Проблемы изучения гротеска в булгаковедении //Тезисы Седьмых Международных Чтений молодых ученых памяти Л.Я.Лившица. - Харьков, 2002. - С.37-38 (0,05 др. арк.).