1. Ефективність процесу формування сміхової культури у студентів-філологів залежить насамперед від розуміння ними становлення та ґенези традиційної сміхової культури українців. Доведено, що культурно-історичне буття українського етносу зумовило виникнення великої кількості сміхових форм (народних та професійних). Визначено рівні сформованості сміхової культури у студентів-філологів. Вивчення питання підготовки вчителя до народознавчої роботи з учнями в історичній ретроспективі дало нам можливість виділити в цій підготовці кілька етапів: XVI – ХVIIІ ст. – Україна виборювала самостійність, національну незалежність, культурну самобутність; почали проводитись перші аналітичні дослідження життя і побуту українців; ХІХ – початок ХХ ст. – глибоке усвідомлення українцями себе як окремого народу; посилення українського просвітницького та національно-визвольного руху; вивчення у школах українознавчих предметів та виховання дітей у народному дусі; 20-і роки ХХ ст. – етап значних досягнень у вивченні майбутніми учителями нашої традиційної народної культури, мови, історії; 30-і роки ХХ ст. – етап, на якому вивчення українознавства було заборонено, деякі галузі українознавчої науки знищено, а підготовку вчителів до народознавчої роботи припинено зовсім; 40-80-і роки ХХ ст. – етап, на якому українське народознавство вивчалося лише на філологічних факультетах деяких вищих навчальних закладів;
4) 90-і роки ХХ ст. – етап національного відродження, на якому українське народознавство посіло своє належне місце в педагогічній освіті. Було розпочато підготовку вчителя до проведення народознавчої роботи з учнями. 2. Здійснення аналізу сучасного стану підготовки студентів до народознавчої роботи, а також навчальних програм середньої загальноосвітньої та вищої школи засвідчили існування суперечностей між потребами щодо використання сміхової культури у педагогічній практиці і сучасними можливостями вищих педагогічних закладів сформувати відповідну культуру у студентів. Визначення ролі, місця та значення сміхової культури у професійній підготовці студентів-філологів дало змогу встановити основні якісні характеристики рівнів готовності студентів до формування сміхової культури. Аналізуючи стан сміхової культури в сучасних студентів-філологів, маємо зазначити, що її розвиток залежить не лише від рівня збереженості національних традицій, звичаїв, світогляду, стосунків (хоча вони і є пріоритетними), а й від загального стану розвитку суспільства. 3. Ефективність процесу формування сміхової культури українців у студентів-філологів у процесі підготовки до народознавчої роботи залежить від чіткої системи аудиторної та позааудиторної роботи, що передбачає: а) засвоєння необхідного обсягу знань з фахових (спеціальних), методичних, психолого-педагогічних, культурних дисциплін, збагачених матеріалом народознавчого характеру (пізнавальний компонент готовності); б) зростання інтересу до сміхової культури українців та бажання реалізувати його у професійній сфері (емоційно-вольовий компонент готовності); в) оволодіння методикою впровадження сміхової культури в педагогічну діяльність (практично-дійовий компонент); г) активна участь у виховних заходах народознавчого спрямування, що сприяють процесу формування сміхової культури (всі компоненти готовності). 4. Дослідження дало змогу виявити педагогічні умови, які сприяють формуванню сміхової культури українців у студентів-філологів у процесі підготовки до народознавчої роботи в школі: орієнтація студентів на національну систему виховання; збільшення питомої ваги народознавчого компонента в чинних навчальних планах та програмах філологічного факультету вищого педагогічного навчального закладу; формування у студентів системи знань, умінь та навичок; реалізація отриманих майбутніми вчителями знань з питань сміхової культури в активній роботі з дітьми; залучення студентів до пошуково-дослідної роботи; забезпечення студентів навчальними та методичними посібниками з досліджуваної проблеми. 5. Ми теоретично обґрунтували й експериментально перевірили методику, що складалася з п’яти етапів, на кожному з яких студенти отримували належну теоретичну, методичну та практичну підготовку (формувалися усі три компоненти готовності – пізнавальний, емоційно-вольовий та практично-дійовий). Виконане дослідження дозволило сформулювати такі рекомендації вищим педагогічним навчальним закладам I-IV рівнів акредитації, загальноосвітнім навчальним закладам: - включити до навчальних планів філологічних факультетів вищих педагогічних навчальних закладів спецкурси народознавчого спрямування; - увести матеріали з проблем сміхової культури до навчальних програм з психолого-педагогічних і суспільних дисциплін. Ця проблема не вичерпується нашим дослідженням. Подальшого вивчення потребує таке питання, як формування почуття гумору в майбутніх учителів на матеріалах української етнопедагогіки. |