У дисертації наведено теоретичне узагальнення і методичне вирішення проблеми формування морально-ціннісного відношення до музичного виконавства у підлітків – учнів старших класів дитячих музичних шкіл на основі використання ціннісного та особистісно орієнтованого підходів у навчально-виховному процесі, що знайшло відображення в теоретичному обґрунтуванні поняття і структури морально-ціннісного відношення до музичного виконавства та експериментальній перевірці методів його формування. Проведене дослідження, підтвердження гіпотези та вирішення усіх поставлених завдань дозволили зробити такі висновки. 1. В сучасному українському суспільстві відбуваються процеси, які глибоко, всебічно та неоднозначно впливають на моральну свідомість молоді, підриваючи її зв’язок з традиціями, які протягом століть сконцентрували в собі непроминальні цінності. Феноменологія академічного музичного виконавства розкривається через наявність таких морально-вдосконалюючих функцій, котрі дозволяють йому не застарівати навіть у періоди культурного занепаду. В таких умовах стрімко зростає роль шкіл естетичного виховання, зокрема музичних. Проведене дослідження дозволяє стверджувати, що навчання в музичній школі, участь в академічних формах музикування виступає морально-ціннісним стрижнем, що стимулює розвиток оцінних суджень, вибірковості у музичному сприйнятті, творчої активності та самореалізації. 2. Понятійно-категоріальним відображенням особистісної значущості музичного виконавства є морально-ціннісне відношення, яке являє собою суб’єктивне відображення властивостей музично-виконавської діяльності задовольняти потреби морального розвитку особистості. Згідно структури свідомості в морально-ціннісному відношенні до музичного виконавства виділено три основні компоненти: когнітивний, емоційно-мотиваційний та операційний. Відповідно до структури морально-ціннісного відношення розроблено критерії дослідження рівнів сформованості морально-ціннісного відношення до музичного виконавства у підлітків. Показниками когнітивно-пізнавального критерію визначено: ступінь усвідомлення морально-ціннісного призначення музичного виконавства, його особистісної значущості та основних морально-ціннісних якостей, яких має набути виконавець; вміння учня давати морально-ціннісну оцінку конкретному явищу музично-виконавської діяльності, словесно охарактеризувати його; володіння основними аксіологічними поняттями. Показниками емоційно-мотиваційного критерію обрано: емоційно-мотиваційна стійкість щодо занять музичним виконавством; усталеність морально-ціннісних якостей, які визначають лінію поведінки по відношенню до музичного виконавства; відсутність емоційно-мотиваційних причин, за яких навчання в музичній школі було б припинено; стабільність мотивації учнів до музично-виконавської діяльності у старших класах порівняно з молодшими класами; здатність на емоційне переживання і правильні судження щодо змісту музичних творів. Показниками операційного критерію є: наявність позитивних змін в характері та поведінці завдяки навчанню в музичній школі, конкретне розуміння їх; регулярність та відповідальність у заняттях; самооцінка учнів власного виконання, своїх морально-ціннісних змін завдяки участі в музично-виконавській діяльності; високий рейтинг музичного виконавства поряд з іншими видами діяльності; діяльне використання знань і досвіду, здобутих у музичній школі. 3. В дисертації доведено, що формування морально-ціннісного відношення до музичного виконавства у підлітків відбувається за дотримання певної сукупності педагогічних принципів, до яких віднесено: принцип співтворчості викладача з учнем; принцип відповідності творчої мети та дій викладача; принцип об’єктивно-суб’єктивної цінності музичного виконавства; принцип гармонізації родинного та музичного виховання, принцип індивідуалізації музично-виконавського навчання. Серед психолого-педагогічних умов формування морально-ціннісного відношення до музичного виконавства у підлітків запропоновано: активізацію когнітивної діяльності підлітків у осягненні морально-ціннісної сутності музичного виконавства; cтворення емоційно-мотиваційних ситуацій у навчально-виховному процесі дитячої музичної школи; стимулювання творчої самореалізації підлітків. 4. Діагностика вихідного рівня сформованості морально-ціннісного відношення до музичного виконавства у підлітків показала неоднорідність його розвиненості за критеріями структурних компонентів. В ході експериментальної роботи визначено рівні сформованості морально-ціннісного відношення до музичного виконавства у підлітків Учні показали відносно високу загально-теоретичну та інтуїтивну орієнтацію стосовно цінностей музичного виконавства, незважаючи на неглибокі знання про нього, та середній, з тяжінням до низького, рівень розвиненості морально-ціннісних якостей емоційно-мотиваційної та операційної груп. 5. У процесі формувального експерименту розроблено та апробовано послідовність етапів і методи формування морально-ціннісного відношення до музичного виконавства у підлітків. Відповідно до результатів дослідження послідовна динаміка морально-ціннісного відношення передбачає: підвищення морально-ціннісної змістовності музично-виконавського навчання підлітків (перший етап); динамізація емоційно-ціннісних переживань підлітків у музично-виконавському процесі (другий етап); 3) забезпечення морально-ціннісної спрямованості концертного життя підлітків (третій етап). Одна з методологічних особливостей формування морально-ціннісного відношення до музичного виконавства у підлітків полягає у комплексному висвітленні цінностей музично-виконавської діяльності з актуалізацією її морально-виховної функції. 6. Порівняння вихідних даних з кінцевим результатом дослідження в контрольній та експериментальній групах учнів підтвердило ефективність розробленої методики формування морально-ціннісного відношення до музичного виконавства у підлітків, яка сприяє успішному розвитку усіх його компонентів. Результати формувального експерименту свідчать, що розроблена методика є ефективною і може використовуватись в навчально-виховному процесі дитячих музичних шкіл. Дане дослідження не вичерпує усіх аспектів досліджуваної проблеми. Подальшого наукового вивчення потребують: питання взаємозв’язку ціннісного підходу до музичного виконавства та творчого розвитку особистості; особливості морально-ціннісного осмислення інших видів музичної діяльності; розвиток морально-ціннісного відношення до музичного виконавства та педагогічної діяльності у майбутніх вчителів музики. Основні результати дослідження відображено у таких публікаціях автора: 1. Кузьмінська Л.Д. Морально-ціннісне відношення до музичного виконавства: категоріальний аналіз проблеми // Збірник наукових праць. Вісник КНУКіМ. Серія „Педагогіка”, Випуск № 2. Київський національний університет культури і мистецтв, К., 2000. — С. 26 – 33. 2. Кузьмінська Л.Д. Творчість викладача у формуванні морально-ціннісного відношення до музичного виконавства у старшокласників ДМШ // Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Збірник наукових праць/ Ред. кол. Гузій Н.В. (відп. ред.) та інші. — К., НПУ, 2001. — Вип.. 5. — С. 359 – 366. 3. Кузьмінська Л.Д. Функціональний аналіз цінностей виконавства // Соціологічна наука і освіта в Україні: Збірник наукових праць / Уклад. В.І. Судаков, М.В. Туленков. — К.: МАУП, 2000. — С. 301 – 304. 4. Кузьмінська Л.Д. Проблема морально-ціннісного ставлення до музичного виконавства в історії естетичної думки // Теорія та методика навчання та виховання: Збірник наукових праць / За редакцією член-кор. АПН України Г.В. Троцко. – Харків: ОВС, 2002. – Вип.9. – С.110-116. 5. Кузьмінська Л.Д. Особливості творчої праці педагогів в умовах сучасної кризи початкової музичної освіти в Україні // Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Збірник наукових праць / Ред. кол. Мороз О.Г. (голова), Гузій Н.В. (відп. ред.) та інші. — Вип.. 9. — К., НПУ, 2003. — С. 264 – 272. 6. Кузьмінська Л.Д. Музично-виконавська діяльність в Україні: соціокультурне значення та проблеми // Мистецтво та освіта — 2003. — № 3. — С. 12 – 15. 7. Кузьмінська Л.Д. Ціннісна значущість музичного виконавства у процесі моральної соціалізації особистості // Рідна школа — 2003. — № 12. — С. 40 – 41. 8. Кузьмінська Л.Д.Гуманізація музично-виконавського навчання як фактор підвищення його ефективності // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі: Матеріали других Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. –– Ірпінь: Національна академія ДПС України, 2004. –– С. 394 – 398. 9. Кузьмінська Л.Д. Формування християнських цінностей у старшокласників засобами академічного музичного виконавства // Наукові записки. Серія „Психологія і педагогіка”. – Острог, 2004.- С.193-200. 10. Кузьминская Л.Д. Проблема осмысления морально-ценностной сущности акдемического музыкального исполнительства в современных условиях // „Молоді музикознавці України”: Тези п’ятої всеукраїнської науково-теретичної студентської конференції. — К., 2003. — С. 60 –61. 11. Кузьмінська Л.Д. Соціально-економічна ефективність у сфері культури і мистецтва // Збірник наукових праць за матеріалами науково практичної конференції 20-22 грудня 2001 р. — Ірпінь, 2001. — С. 150 –151. |