Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


Максимович Ольга Володимирівна. Філософські аспекти модернізму в контексті українського соціокультурного дискурсу : дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. — Л., 2007. — 194арк. — Бібліогр.: арк. 174-194.



Анотація до роботи:

Максимович Ольга Володимирівна. Філософські аспекти модернізму в контексті українського соціокультурного дискурсу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів, 2007.

У дисертації досліджено філософські аспекти модернізму як світоглядної парадигми в перспективі українського соціокультурного дискурсу. Здійснено аналіз становлення вітчизняного варіанта модернізму, виокремлено атрибутивні параметри цього феномену в межах української інтелектуальної дійсності. Досліджено рефлексії та позиції критики модернізму в просторі української філософської думки. Визначено структурні компоненти й особливості соціально-філософської концепції вітчизняного модернізму.

Модернізм доречно розглядати як світоглядну парадигму в контексті „мислительної стратегії” епохи Модерну. Концептуальні основи парадигми модернізму – онтологічний плюралізм, антинормативізм, імморалізм, поліваріантність, індивідуалізм, гносеологічний релятивізм – це трансформовані філософські виміри Модерну. Атрибутивні параметри поняття „модернізм” такі: легітимізація соціальних практик у концептуальній формі; конфліктність; онтологічний плюралізм; гедонізм, індивідуалізм, фальсифікація раціоналістичних „мислительних стратегій” Модерну. Аксіологічні неузгодженості в ідейному полі поняття „модернізм” детерміновані ідейно-теоретичними суперечностями між модернізмом як естетично-художнім явищем та модернізмом як теорією і практикою соціокультурного дискурсу.

Ключовими ідейно-теоретичними передумовами становлення парадигми модернізму в просторі українського соціокультурного дискурсу вважаємо філософські студії в контексті українського Просвітництва та романтизму, ідеї „філософії життя”, психоаналітичні студії, а також природничонаукові відкриття, соціологічні концепції, орієнтовані ідеями Ч. Дарвіна та Е. Геккеля, філософські пошуки в просторі діалектичного матеріалізму. Останні зумовили основні вектори світоглядної ідентичності досліджуваного періоду, а відтак – і прагматичної дійсності. Особливості становлення українського модернізму розкривають його як соціально орієнтовану парадигму вітчизняного соціокультурного дискурсу в контексті тривалого процесу вітчизняного національно-культурного відродження.

Трансформація традиційно-народницької ідентичності як інтенція вітчизняного соціокультурного дискурсу, ідейно-теоретичні основи котрої орієнтовані філософськими вимірами Модерну, детермінувала світоглядні перспективи та філософські аспекти парадигми українського модернізму. Інтеграція в українському соціокультурному просторі зарубіжних філософських концепцій, а також вітчизняний політичний процес на межі ХІХ – ХХ ст., результатом якого стало конституювання соціал-демократичного, монархічного, самостійницького та комуністичного векторів здійснення політичної влади, докорінно змінили комунікативну ситуацію в Україні. Цей висновок підтверджують урбанізація, поширення світоглядних пріоритетів лібералізму й демократії серед широкого загалу населення, пришвидшені темпи впровадження соціальних новацій, зміщення пріоритетів свободи/відповідальності з площини соціальної у сферу суб’єктивної рефлексії як ознаки оновлення комунікативної ситуації народницького типу.

Характерною рисою українського модерністичного руху як різновиду здійснення концептуальних основ парадигми модернізму стало поєднання зарубіжних мистецько-філософських впливів, атрибутивних визначеностей вітчизняної інтелектуальної традиції та соціально-історичної реальності. Зокрема в ідейній площині українського модерністичного руху, з одного боку, простежуються впливи „філософії життя”, психоаналітичних досліджень, з іншого – філософських студій українського Просвітництва та романтизму, світоглядних перспектив народництва, вітчизняного феміністичного дискурсу.

Полеміка, що розгорнулася на сторінках вітчизняної періодики, засвідчує рефлексію модернізму з боку української інтелігенції, отже, модернізм став помітним явищем в українському соціокультурному просторі. Дискусія з приводу модернізму сформувала напрями його критичних інтерпретацій, окреслила можливі варіанти розуміння ідейних основ і світоглядних перспектив модернізму в українському контексті. У межах критичного дискурсу українського модернізму було виокремлено, систематизовано та пояснено світоглядні засади, концептуальні основи, ідейно-теоретичні передумови парадигми модернізму з урахуванням специфіки вітчизняного соціокультурного дискурсу й філософських вимірів Модерну. Вектори критичного осмислення модернізму становлять вагому соціально-філософську складову цього феномену.

Дослідження автентичних джерел доводить, що в українському соціокультурному просторі існували не лише критичні інтерпретації модернізму. Внаслідок наукового аналізу публікацій „Української хати”, переважно досліджень М. Сріблянського й А. Товкачевського, виявлено маловідомий дотепер варіант концептуального обґрунтування передумов становлення, світоглядних перспектив і теоретичних основ парадигми модернізму із соціально-філософської позиції, що становить ознаку автентичності, зрілості, виваженості вітчизняного дискурсу модернізму.

Здобутком філософських пошуків М. Сріблянського й А. Товкачевського було розмежування змісту понять „поступ” та „еволюція”, актуалізація проблеми подолання імперативно-догматизуючого статусу народництва, запропоновані мислителями шляхи розв’язання дилеми „етичне-естетичне”, розташування на позитивному оцінковому полюсі вітчизняного соціокультурного дискурсу ідейно-теоретичного комплексу модернізму.

Оригінальні розвідки М. Сріблянського й А. Товкачевського дають змогу виокремити структурні елементи соціально-філософської концепції модернізму, яка враховує інтенції та специфіку українського соціокультурного дискурсу. У працях мислителів обґрунтовано індивідуалізм як вихідну позицію соціально-філософської рефлексії; розглянуто та пояснено динаміку, причини й передумови конституювання новаторських тенденцій; виокремлено модернізуючі й антимодернізуючі фактори українського соціокультурного простору; пояснено в перспективі аспектів парадигми модернізму феномен культури, логікою буття якої мислителі вважали національну ідею; диференційовано феномен масової культури, різновидів і способів її буття, названо причини антагонізму індивідуальної та масової культури, окреслено динамічність і статичність як атрибутивні параметри буття культури, а також виокремлено теоретичний і практичний рівні існування культури; фахово пояснено причини опозиції парадигм модернізму та народництва в українському соціокультурному просторі.

Становлення феномену модернізму в українському соціокультурному просторі було явищем закономірним, детермінованим ходом суспільно-історичного та культурного розвитку. Український модернізм супроводжувався цікавою соціально-філософською рефлексією, що цілісно обґрунтовано в працях українських мислителів. Вітчизняну парадигму модернізму можна вважати одним із виявів інтеграції української соціально-філософської думки до європейського та світового інтелектуального простору.

Публікації автора:

1. Максимович О. Естетичні ідеї Г. Костельника в контексті українського модернізму початку ХХ століття // Вісник Львівського університету. Серія: філософські науки. – Львів: Видавничий центр Львів. нац. ун-ту ім. І. Франка, 2005. – Вип. 8. – С.180–187.

2. Максимович О. Жіночий рух в Україні кін. ХІХ – першої половини ХХ століття як модернізуючий чинник вітчизняного соціокультурного дискурсу // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: Зб. наук. праць. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2006. – Вип. 17. – С. 247–254.

3. Максимович О. Ідейно-теоретичні джерела становлення українського модернізму // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Філософія. – Тернопіль, 2005. – № 13. – С. 153–157.

4. Максимович О. Ключові етапи конституювання модерністичної парадигми в українському соціокультурному просторі першої половини ХХ століття: історико-філософський вимір проблеми // Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. – Івано-Франківськ: Плай, 2005. – Вип. VII. – С. 24–33.

5.Максимович О. Модерністична парадигма в українському соціокультурному просторі початку ХХ століття: філософсько-аксіологічний аспект проблеми // Людинознавчі студії: Зб. наук. праць Дрогобицьк. держ. пед. ун-ту ім. І. Франка. Філософія. – Дрогобич: Вимір, 2004. – Вип. 10. – С. 92–103.

6. Максимович О. Проблема періодизації українського модернізму: теоретико-методологічний аспект // Тези звітної наукової конференції філософського факультету / Відп. за випуск В. Мельник. – Львів: Видавничий центр Львів. нац. ун-ту ім. І. Франка, 2006. – С. 113.

7. Максимович О. Релігійно-філософське осмислення тенденцій десакралізації свідомості в Україні на початку ХХ століття в працях отця-доктора Г. Костельника // Історія релігій в Україні: Науковий щорічник. – Львів: Логос, 2004. – Кн. 2. – С. 309–311

8. Максимович О. Соціально-демократичні передумови становлення українського модернізму кінця ХІХ – першої половини ХХ століття // Міжнародна наукова конференція „Дні науки філософського факультету – 2005” (26–27 квітня 2005 року): Матеріали доповідей та виступів. – К.: ВПЦ „Київський університет”, 2005. – Ч. V.– С. 103–105.