Анотація до роботи:
Козлик І. В. Філософська лірика: диференціація видів і жанрова інтеграція. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук зі спеціальності 10.01.06 – теорія літератури. – Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України, Київ, 2007. У дисертації здійснено суто теоретичне дослідження літературно-художнього явища філософської лірики як феномена жанрового ґатунку. Основна проблематика роботи висвітлюється на ґрунті послідовно проведеного зв’язку з сучасним станом літературознавства як гуманітарної науки, особливо його методологічної та теоретико-літературної галузей. Відповідно до цього актуалізація і розгляд обраної теми пов’язуються з постановкою і вирішенням методологічних та теоретичних проблем, причому в ситуації визнання за теорією літератури і методологічного значення. Аналітика і визначення предметного гносеологічно-евристичного кола, в межах якого студіюється філософська лірика як теоретична проблема, здійснюються, зокрема, на основі органічного поєднання продуктивних засад діяльнісного (системомиследіяльнісного) підходу Г. П. Щедровицького, філософської герменевтики Г.-Ґ. Ґадамера та методологічних напрацювань традиційного літературознавства, включаючи його класичне надбання та модернізуючі напрями на зразок структурної поетики Ю. М. Лотмана. Витримане у параметрах суто теоретичної роботи дослідження філософської лірики за своєю побудовою і логікою відповідає структурі теоретичного знання. У зв’язку з цим філософська лірика розглядається у єдності двох взаєпов’язаних планів – загальнотеоретичному та прикладному. У площині загальної теорії літератури основна увага приділяється загальнотеоретичній проблематиці. З орієнтацією на неї вибудовується „онтологічна картина” філософської лірики як жанрового утворення, мета якої – дати цілісне уявлення про неї як про сформоване літературно-художнє явище. Ця загальнотеоретична частина зосереджена на характеристиці інтегративних чинників. У площині ж прикладної теорії літератури на перше місце висуваються диференціальні фактори, які дозволяють репрезентувати основні видові розрізнення єдиного жанрового феномена. |