Теоретичне узагальнення та нове вирішення проблеми забезпечення захисту суспільства, яке трансформується, від зовнішніх воєнних загроз виявляється в комплексному розкритті місця та ролі армії в суспільстві, особливостей взаємодії армії і суспільства в умовах трансформації. 1. Поділ концепцій інтерпретації взаємодії армії і суспільства на два великі класи: атрибутивні, що роблять акцент на армії як атрибуті суспільства, та реляційні, що акцентують увагу на взаємодії армії та суспільства, – здійснено з точки зору відносин на елементарних і складному комунікативному рівнях. Зазначені концепції відображають різні підходи до аналізу взаємодії армії і суспільства, визначають принципи й тенденції цієї взаємодії, можливі шляхи її гармонізації в межах домінуючого патерна тієї або іншої концепції. Проте цілісну концепцію взаємодії армії та суспільства можна створити лише розглянувши особливості цієї взаємодії у всіх сферах буття (економічній, соціальній, політичній і духовній). При аналізі взаємодії армії та суспільства у всіх сферах буття необхідно виокремити армію як особливий соціально-політичний інститут, складноорганізовану цілісність. Її розгляд в рамках діалектичного, структурно-функціонального, синергетичного, системного, інформаційно-ціннісного та інших підходів дозволяє стверджувати, що, вступивши в третє тисячоліття, людство продовжує вважати насильство важливою домінантою системи міжнародних відносин, тому необхідність підтримання збройних сил на високому рівні бойової готовності є найважливішим завданням сучасного суспільства. 2. Соціоструктурні зміни, які відбуваються в пострадянських суспільствах, обумовлені системною кризою в економічній, політичній і духовній сферах, характеризуються маргіналізацією й аномією, безробіттям, загальним зубожінням працюючих мас. Збройні сили відчувають на собі негативний вплив трансформаційних процесів у соціальній сфері, «хворіють» тими ж хворобами, що й усе суспільство. Вирішенню соціальних проблем збройних сил могла б сприяти ефективно організована військово-соціальна політика держави, спрямована на задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців та членів їх сімей і забезпечення на цій основі відтворення їх фізіологічного та морально-психологічного потенціалу, підтримки внутрішньої стійкості, стабільності та боєздатності військової організації. Головними компонентами структури військово-соціальної політики виступають її суб'єкти й об'єкти. Суб'єктами військово-соціальної політики в сучасних умовах є: держава в цілому, а також її органи, відомства й установи; органи військового управління; органи місцевого самоврядування; благодійні, релігійні та інші недержавні громадські об'єднання й фонди. Об'єктами військово-соціальної політики є військовослужбовці та громадяни, тією чи іншою мірою пов'язані з функціонуванням і розвитком військової організації суспільства; громадяни, звільнені з військової служби, чиє пенсійне та інші види матеріального забезпечення здійснюються Міністерством оборони; члени сімей військовослужбовців, звільнених з військової служби; цивільний персонал збройних сил. Військово-соціальна політика має бути спрямована на формування й підтримку на належному рівні соціального потенціалу оборонної могутності держави, створення необхідних соціальних умов для успішного здійснення цілей і завдань військової реформи, підвищення обороноздатності та воєнної безпеки держави. Вирішенню цих завдань сприяє професіоналізація військової діяльності, що детермінує відповідний спосіб комплектування збройних сил. 3. Детермінантою військово-економічної політики держави є стан і вдосконалення збройної боротьби. Саме збройна боротьба визначає напрямки проектування, створення й виробництва основних зразків озброєння та військової техніки, які найефективніше розв’язуватимуть завдання, що виникають перед збройними силами в ході виконання ними своїх функцій. До основних тенденцій збройної боротьби віднесено: розширення просторового континуума воєнних дій; створення та зростаюче використання інформаційного континуума; зміну логіко-часової побудови збройної боротьби; посилення дедуктивних і послаблення індуктивних зв'язків і відносин в усвідомленні сутності збройної боротьби; організацію й ведення збройної боротьби в реальному масштабі часу; збільшення розриву в можливостях засобів нападу й захисту. 4. Армія створюється й удосконалюється державою, вводиться в дію і керується політичними рішеннями, є засобом досягнення політичних цілей, тому будь-які засоби і способи, що використовуються воєнною політикою, стають політичними. Можна говорити про внутрішню політизованість армії, оскільки вона будується, в першу чергу, відповідно до законів такого суспільно-політичного явища, як війна, що виступає найгострішою формою політичної боротьби – організованої боротьби великих мас зі зброєю в руках. Армія – головний борець, силовий засіб, а іноді й суб’єкт у цьому виді політичної боротьби. Оскільки війна є продовженням політики, то й збройна боротьба на стратегічному, оперативному й тактичному рівнях пронизана політичним змістом. Врешті-решт кожен воїн творить політику, втілює її в життя силою зброї. Армію та політику не можна розглядати як явища, які просто взаємодіють, вони пов'язані, як частина й ціле, як елемент і система, до якої він входить. Армія – частина держави, політичної системи суспільства, цілісної політичної реальності. Існує діалектичний закон: в органічних системах, до яких належать держава, політична система, політична реальність, властивості частин визначаються властивостями цілого. Армія несе на собі родові ознаки держави, її загальної та особливо воєнної політики, а також родові властивості політичної системи, що містить і недержавні політичні інститути та організації, характерні риси політичного життя еліти з усіма її протиріччями й колізіями. Доведено, що армію пов'язують з державою найрізноманітніші, розгалужені і (що головне) внутрішні зв'язки: структурні, генетичні, функціональні, юридичні тощо. У демократичному суспільстві важливим елементом взаємодії армії і суспільства є цивільний контроль за діяльністю силових структур. 5. Духовність – не уніфікований ідеал, а реальна, плюралістична за суттю ціннісно-смислова форма, що містить іншого. Щоб укорінитися в бутті, ідеальна модель духовності має досягти суспільного визнання, стати предметом колективного обговорення, з ідеальної перетворитись на нормативну. Духовне життя воїнів збройних сил нерозривно пов'язане з духовним життям усього суспільства, є його складовою, але поряд із спільними властивостями має свої характерні риси. Духовне життя українських воїнів – сфера життєдіяльності Збройних сил України, яка характеризується створенням, розподілом і споживанням загальнолюдських та національних духовних цінностей, функціонує й розвивається в інтересах формування відданих патріотів України та забезпечення ними виконання військового обов’язку щодо гарантії суверенітету й територіальної цілісності нашої Батьківщини. Духовний чинник є найважливішим компонентом структури бойового потенціалу збройних сил, специфічним проявом суспільної свідомості, що виражає ступінь готовності та здатності мас вирішувати конкретні соціальні, економічні, політичні й військові завдання. Він детермінований духовними основами суспільства. В конкретних умовах повсякденної діяльності на духовний чинник армії впливають і ситуативні чинники: соціальний статус військовослужбовця в суспільстві, рівень оплати військової праці, ступінь вирішення побутових проблем, розвиненість демократичних інститутів в армії, морально-психологічні навантаження бойового навчання тощо. 6. Сучасні світові зміни принесли людям нові турботи, пов'язані з інтернаціоналізацією суспільного життя та появою глобальних проблем сучасності, що за своєю сутністю торкаються інтересів не лише окремих людей, але й долі всього людства. Для їх подолання потрібні цілеспрямовані, узгоджені дії і поєднання зусиль принаймні більшої частини населення планети. Стан природного середовища й сучасна геополітична обстановка змушують у діяльності збройних сил все більше уваги приділяти екологічним аспектам. У ХХІ столітті новою глобальною проблемою, яка постала перед людством, став тероризм – соціальне явище, що характеризується полікаузальністю, завдяки своїй деструктивності і руйнівності є серйозною загрозою суспільству та особистості. |