1. Проведений історичний аналіз світлового моделювання архітектурного середовища як прийом естетичної організації міського середовища дозволив виявити специфіку та тенденції його проектування. У формуванні світло-кольорового середовища з використанням природного й штучного освітлення варто виділити кілька етапів. I етап - період формування світлової архітектури міста з використанням природного освітлення будівель і споруд спрямованим прямим сонячним або розсіяним світлом (I ст.н.е. - XVIII ст.) - пішохідне місто. II етап - період застосування примітивних пристроїв штучного освітлення для утилітарного (функціонального) освітлення елементів міського середовища (XVIII - XIX ст.) - місто найпростіших транспортних засобів. III етап - період комплексного формування світло-кольорового середовища сучасного міста для вирішення утилітарних і архітектурно-художніх задач - створення комфортних умов для просторової орієнтації в міському середовищі у вечірній і нічний час доби, виявлення індивідуального художнього образу та інш. (XX-XXI ст.) - місто складних транспортних вузлів і комунікацій. 2. Сформульовано концепцію формування світло-кольорового середовища сучасного міста, що являє собою систему поглядів на світло-кольорове середовище як на середовищний об'єкт. Виявлено основні просторові структуроутворюючі компоненти у формуванні світло-кольорового середовища сучасного міста, визначена їхня якісна характеристика. Основні задачі та принципи проектування світло-кольорового середовища (СКС) сучасного міста повинні бути відбиті в комплексному підході " світло-кольорове середовище - людина - місто" і враховувати характер взаємозв'язку її структуроформуючих компонентів: Трпі +Мц +Олрі, де: Трпі - транспортно-пішохідна інфраструктура міста (з підсистемою житлових і промислових територій); Мц - міський центр; Олрі -об'єкти ландшафтно-рекреаційної інфраструктури. Особливості формування світло-кольорового середовища будуть залежати від світлопланувального "каркасу" міста, що формує інфраструктура транспортно-пішохідних комунікацій з підсистемою житлових і промислових територій і світлопланувальної "тканини" міста, що формує система об'єктів міського центра і ландшафтно-рекреаційної інфраструктури міста. 3. Визначено специфіку композиційного моделювання світло-кольорового середовища сучасного міста, що обумовлена наступними факторами: природно-кліматичними, містобудівними, естетичними, соціально-економічними, інженерно-технічними. Світлопланувальний "каркас" і світлопланувальна "тканина" міста в сукупності визначають особливості композиційного формування світло-кольорового середовища сучасного міста, які обумовлені характером сприйняття світлопросторів. У сприйнятті світлопросторів міського середовища виявлені три типи траєкторій точок огляду: зона ближнього сприйняття (кадровий вид); зона середнього огляду (силует); зона далекого огляду (панорама). Основними композиційними характеристиками всіх типів світлопросторів є: масштаб, світлонасиченість, домінуюча кольоровість і кінетика освітлення. 4. Формування світло-кольорового середовища сучасного міста варто розглядати на макро - і мікро рівні, де здійснюється дизайн-концепція створення світло-кольорового середовища міста і його окремих компонентів. Макрорівень забезпечує створення цілісного світло-кольорового середовища сучасного міста, виявляє його яскравий художній образ і національний колорит. Мікрорівень дозволяє вирішити задачі формування світло-кольорового середовища окремого міського об'єкта і органічно включити його в композиційну структуру конкретної міської території та забезпечити стильову єдність середовища в цілому. Функціонування світло-кольорового середовища на макро- і мікрорівні забезпечується приладами та пристроями штучного освітлення, які повинні відповідати сучасним естетичним вимогам у різний час доби (удень і ввечері), оскільки вони є активними елементами формування просторового середовища сучасного міста. Світло-кольорове середовище як динамічна система перебуває в постійному розвитку, обумовленому процесами реструктуризації і реконструкції міського середовища та появою нових більш досконалих світлотехнічних технологій. Тому розробка концепції його формування повинна мати певні тимчасові параметри. 5. На підставі проведеного дослідження розроблено та обґрунтовано принципи архітектурно-художнього формування світло-кольорового середовища сучасного міста: - принцип зорової комфортності; - принцип інформативності; - принцип ієрархічної супідрядності; - принцип емоційного впливу; - принцип інженерно-технологічної доцільності; - принцип індивідуальності і безперервності . Формування світло-кольорового середовища сучасного міста варто здійснювати з урахуванням вищевикладених архітектурно-художніх принципів проектування. |