Анотація до роботи:
Забєліна Л.О. Архетип Самості в контексті культурних традицій. – Рукопис. Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата філософських наук за спецiальностю 09.00.04 – філософська антропологія, філософія культури. – Таврійський національний університет ім. В. І. Вернадського, Сімферополь, 2004. Дисертація присвячена філософському дослідженню Самості – центру особистості, що включає в себе несвідомі і свідомі її прояви й забезпечує їхню єдність, рівновагу і стабільність, інакше кажучи, ту гармонію, що розвивається i створює нову і міцну підставу особистості. Предметом дослідження дисертації є архетип Самості, як «об'єднуючий» символ андрогіну, що розкриває себе в ході гностичного досвіду пізнання. У роботі піднімається проблема самопізнання і самоактуалізації особистості, її гармонічного прояву, як у суб'єктивно-психологічній, так і в об'єктивно-реальній сферах духовного досвіду. Розглянуто вчення Карла Густава Юнга про архетипи колективного несвідомого як організаторах психічного життя індивідуума. На основі проведеного аналізу з'ясовується вищий інтеграційний архетип Самості, що виявляє себе в якості «об'єднуючого» символу андрогіну. Аналізується алхімічний символізм, що виражає ідею цілісності і самодостатності психічної структури особистості – Самості. Особлива увага приділена розгляду гностичної ідеї цілісності, яка знайшла своє вираження в «об'єднуючому» символі андрогіну. У загальній релігійній символіці Самiсть як центральний образ реконструкції цілісної психічної структури виявляє себе у вигляді «об'єднуючого» символу, що може мати безліч символічних виражень, від гармонічних форм єдності – кола, квадрата, трикутника, і їхніх різних варіацій – монад Тай-цзи, Уроборос, хрест, Анк, кватерніон, пентаграма і гексаграма, аж до складних геометричних побудов – янтр і мандал. Детальному аналізу піддається розвиток гностичних ідей, що отримали своє символічне вираження в андрогінному образі Самості, у релігійно-філософському базисі: іудаїзму (Каббала), християнства (гностичне християнство, неогностицизм), індуїзму (адвайта-веданта, йога, шактизм, шиваїзм, тантризм), даосизму і тибетської ваджраяни. |